Re: Czemu sieciowka "kopie"?

Autor: Jackobi (jackobi.usenet_at_awp.waw.pl)
Data: Sun 08 Apr 2001 - 13:30:38 MET DST

Pozwole sobie wtracic sie do dyskusji...

Cytuje moja niedawna wypowiedz z pl.comp.networking :
-------------------

Calkiem niedawno dyskutowalismy o uziemieniu/zerowaniu komputerow w
sieciach.
Ja mowilem, ze komputery trzeba uziemiac a nie zerowac. Po siegnieciu do
notatek, moge oglosic wszem i wobec, czego juz jestem pewnien:

NIE WOLNO podlaczac komputera do gniazdka z zerowaniem ochronnym (mostek w
gniazdku do przewodu zerowego) jak to ktos wspominal, ze wlasnie nalezy.
Uklad zasilania TN-C jest ZABRONIONY w sieciach komputerowych !!!

Najbardziej odpowiednim ukladem zasialania jest TN-S gdzie to przewod
ochronny (PE) jest doprowadzony do punktu zerowego transformatora.

Od biedy mozna zastosowac uklad TN-C-S, w ktorym to obudowa komputera jest
uziemiona gdzies "po drodze" do punktu zerowego transformatora, o ile
rezystancja miedzy punktm zer. trafo a obudowa kompa jest =< 10 Ohmow, zas
srednica przewodu neutralnego (nie uziemiajacego/ochronnego) jest >=1,55
srednicy przewodu fazowego.

No i ostatni z tych ciekawych ukladow to uklad TT, czyli uziemienie obudowy
kompa do ziemii (czyli np. rur wodociagowych itp.). Jest to uklad rowniez
dopuszczalny w sieciach komp., jednak OBOWIAZKOWO nalezy wowczas stosowac
wylaczniki roznicowo-pradowe o czulosci =<30mA.

Ot i tyle wyklad. Mam nadzieje, ze sie komus przyda i przypadkiem nie
popelni bledu zwierajac obudowe kompa do przewodu zerowego !

A na marginesie - jednym obwodem mozna zasilac do 6 komputerow, zas dla 1
kompa przyjmuje sie prad uplywu rzedu 1-1.5mA.

Dla upartych, twierdzacych ze jest inaczej ;) :
PN-92/05009/714
Dz. Ustaw 10/1995 RMGPiB

--------- w dalszej dyskusji ----------

> IMHO mniejsze zło użyć zerowego niż wcale albo ciągnąć sobie przewód do
> kranu ;)

Bzdury ! Do kranu jest to bardzo dobry sposob, o ile tylko rury sa metalowe.
Wlasnie o to chodzi, ze uzycie przewodu zerowego jest ogromnym bledem i jest
ZABRONIONE w instalacjach sieci komputerowych !
Wynika to prawdopodobnie ze spadkowapiec na rezystancji przewodu zerowego,
co powoduje roznice potencjalow miedzy stacjami roboczymi polaczonymi siecia
komp.

Ja mam uziemiony komp do CO, choc to nie jest prawidlowe (do tego nadaja sie
tylko rury z zimna woda).
A dlaczego mam uziemiony ? A o dlatego, ze bez tego mialem kilkadziesiat %
zagubionych pakietow (skretka). Ile ja sie kiedys nameczylem i na nowo
nakladlem kabli zeby dojsc do tego, ze to uziemienie... Stad teraz moja
uwaga zwrocona na kwestie zasilania.

--
pzdr.
Jacek R.   jackobi.usenet_at_awp.waw.pl