Re: Przetaktowanie systemu bez podnoszenia napiecia CPU.

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Tue 03 Apr 2001 - 10:14:35 MET DST

Hi,

lowczy wrote:

> [Nie wiem czy dobrze mysle, ale podniesienie cz. FSB czy zmiane mnoznika na
> wyzszy nie podwyzszy temp. rdzenia procesora - a jesli tak to jest to
> najbezpieczniejszy sposob przetaktowania, chociaz zapewne nie dajacy takich
> mozliwosci jak podwyzszenie V CPU ]

Mylisz się. Każde podwyższenie taktowania, niezależnie od metody, podnosi
temperaturę. Zwiększenie szyny czy mnożnika _liniowo_ zwiększa temperaturę
rdzenia.

Pamiętaj też, że samo podnoszenie napięcia nic nie podkręca (bo niby jak).
Jest tylko środkiem pomocniczym jeśli procesor nie działa stabilnie po
podkręceniu i może być stosowane zarówno przy podkręcaniu szyną, jak i
mnożnikiem. Zwiększanie napięcia _wykładniczo_ zwiększa temperaturę rdzenia.

Ogólnie wzór na przyrost temperatury można zapisać:

dT = A * df + B * dU^2

gdzie A i B to jakieś tam współczynniki zależne od sprzętu :)

> Czy podnoszenie czestotliwosci FSB ewentualnie zwiekszenie mnoznika CPU bez
> podniesienia napiecia CPU ma jakikolwiek sens?(czyt. zwiekszy wydajnosc
> systemu) Jesli tak to jaki i do jakich granic mozna podnosic cz.

Oczywiście, że ma sens i tak powinno się robić. Podnoszenie napięcia jest
zawsze ostatecznością, bo bardzo wyraźnie może zwiększyć temperaturę (choć
też bardzo wyraźnie może poprawić stabilność). Tylko się nie łudź, że
kręcenie bez zmiany napięcia jest bezpieczniejsze czy mniej zmienia
temperaturę, bo tak wcale nie jest.

> FSB(oczywiscie z dobrymi parametrami pamieci, karty graf.) ew. mnoznik CPU
> bez podnoszenia napiecia CPU zeby dawalo to dobre rezultaty?

FSB zazwyczaj lepiej nie ruszać dla bezpieczeństwa. Wyjątkiem są procesory
Intela, które nie mają możliwości odblokowania mnożnika i trzeba je kręcić
tylko szyną (wraz z ryzykiem się z tym wiążącym).

Granice zależą od konkretnego egzemplarza procesora, od płyty głównej i od
systemu chłodzącego. Trzeba samemu sprawdzić.

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |