Re: HPT, Fujitsu i DMA

Autor: Piotr Zgliczyński (pzglicz_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 02 Apr 2001 - 21:59:53 MET DST

Użytkownik "Blitzen" <Blitzen_at_priv5.onet.pl> napisał w wiadomości
> Problem jest taki:
> Zakupilem dysk 40 GB Fujitsu (MPG3409AT - rzeczywiscie bezglosny ;) i
> podlaczylem do kontrolera HPT366. Wszystko pieknie sie wykrylo, winda
> zainstalowana od nowa. HDTach (v2.60) pokazał mi takie wartosci: read
burst
> 50mbps i czas dostepu 15,9 ms, zajetosc procka 10%! Chyba troche cienko
> nieprawdaz? Pomyslalem ze prawdopodobnie wylaczony jest DMA. Niestety w
> zakladce dysku w ogole nie ma takiej opcji! Wobec powyzszego pytanie moje
> jest krotkie: tak ma byc tzn DMA jest na HPT na stałe właczone (a moze
> [...]

Hmm, podane przez Ciebie wartości niewiele mi mówią, co innego gdybyś
sprawdził kopiowanie jakiegoś dużego pliku między partycjami...

Co prawda mam inna płytę (Abit BE6-II), ale z identycznym kontrolerem
HPT366. Nie wiem czemu, ale jest on normalnie wykrywany przez Win jako
urządzenie SCSI, więc i zachowuje się jak takowe. Przykładem jest m.in. brak
opcji DMA w zakładce dysku. Cała rzecz polega na tym, ze jeżeli masz:
- prawidłowo zainstalowany sterownik HPT pod Win (po jednym na kanał),
- ten sterownik jest włączony w BIOS-ie,
- pod HPT nie podłączyłeś niczego powolnego, np. CD-ROM-u
- dysk "szybki" podłączony taśmą 80-żyłową,
- brak błędów wykazanych w Win:
...to tryb UDMA/66 możesz uznać za włączony i działający. Dochodziły mnie
natomiast słuchy, że HPT niezbyt lubi niektóre dyski (i to nawet z tych
nowszych), a sam w sobie jest dość średniawy w osiągach. I to chyba jest
przyczyna problemu.

Pozdrawiam,
Piotr

PS. Czemu trzymasz Fireball'a na zwykłym kontrolerze? Nie obsługuje UDMA/66?