Re: 5MVP3 Via VT 82C Lucky_Star

Autor: Radoslaw Sokol <rsokol_at_iname.com>
Data: Sun 04 Feb 2001 - 18:51:26 MET

Hi,

Piotr_K wrote:

> [...]
> Czy jak sobie kupię jakiegoś Quantuma 40GB to moja płyta zechce z nim
> prawidłowo współpracować?

Mogą być drobne problemy.

> W instrukcji do płyty wyczytałem, że tryb Lba obsługuje dyski do 8,4 GB.

Ale nie wiadomo, jaka wersja BIOSu jest na płycie dokładnie :)
Nie wiem, czy na stronie Lucky Star będą informacje o tym, w której
wersji jest jakie ograniczenie na rozmiar dysku. Niestety to dość
parszywa firma.

> Czy to oznacza, że nie zobaczę całych 40 tylko będę musiał zakładać 5
> partycji po 8 GB? Może musze się przygotować na jeszcze inne
> komplikacje?

Nie, to oznacza, że zobaczysz 8 GB dysku i nic więcej.

Jeśli BIOS zobaczy dysk jako 8 GB, to problemu jeszcze nie ma, bo albo
można poszukać nowszego BIOSu do tej płyty (choć w przypadku Lucky Stara
może być to poważny problem), albo zastosować jakiś program typu OnTrack
Disk Manager (polecam go, bo używa standardowego formatu LBA i łatwo
go później bezpiecznie usunąć).

Zdarza się jednak czasem, że BIOS całkiem głupieje i w ogóle zawiesza
się przy wykrywaniu dysków powyżej 32 GB. Na to już tak prosto nie można
poradzić (niektóre dyski mają zworkę ograniczającą rozmiar widziany przez
BIOS do 32 GB, wtedy może Disk Manager pozwoli obsłużyć całość, ale takiego
przypadku nie testowałem jeszcze).

> W wątku pt. ,,Dysk UDMA 100 na starej płycie na TX" pisze się coś o
> poprawnej obsłudze 30 GB i ,,kombinacji" z resztą. Czy to się tyczy
> również kości na mojej płycie?

Kość nie ma tu nic do gadania :) BIOS nakłada ograniczenia na
rozmiar dysku.

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |