Re: HDD LVD & narrow kontroler - czy tak mozna?

Autor: BBG (b_b_g_y_at_yahoo.com)
Data: Tue 21 Mar 2000 - 10:45:56 MET

>+Od Ultra3 jest tylko i wylacznie Wide.
>+Sorry, ale nie moglem sie powstrzymac. ;)
>+Podejrzewam, ze sie po prostu "machnales" - miales na mysli SCSI-3.
>
> Mhm... Jakoś nie umiem dopasować, do czego się twój komentarz
>odnosi: sam pisałeś o kontrolerze UltraNarrow, ja w cytowanym kawałku
>*nic* nie pisałem o "wyżej niż Ultra" - może o jakaś część z wspomnianych
>(poprzednich) listów ??

Tak. To mial byc dowod, ze pofatygowalem sie. ;)

cytuje Ciebie:
"...Low Voltage Differrential, jak mnie pamięć nie myli. Inny standard
elektryczny pozwala na dłuższe kable. Zrobiony tak, żeby zachować
zgodność z Wide - para kontroler Winde+dysk LVD zazwyczaj działa,
natomiast odradzam próbę wkładania LVD do zestawów "kombinowanych",
np.
- drugi dysk Narrow [choćby Ultra3]
..."

Teraz juz wiesz? :)
(Mam przykry zwyczaj zauwazania wiora w oku innych itd.)

>+> W dużym skrócie: na stronie IBM znalazłem info o firmie, która
>+>coś takiego jakoby robi (IBM nie obiecuje, że będzie działało !),
>+>w kraju nikt nic nie wie.
>+Nadal masz na mysli moj problem (kontroler Narrow, HDD Wide)?
> Ściślej: kontroler Narrow, dysk LVD.

Bosko! No... prawie... :(

>+(Pytam serio, to zadna zlosliwosc.)
> Nie dopatrzyłem się złośliwości !

Wole dmuchac na zimne. Slowa napisane brzmia inaczej.

>+Hmmmm... Moim skromnym zdaniem to nie ma specjalnej roznicy miedzy
>+zwyklym UW (z terminatorem wewnetrznym) a LVD+aktywny terminator na
>+tasmie, przynajmniej jesli chodzi o terminacje.
>
> Jest. Sam to niżej zauważasz :) - dysk Wide potrafi włączyć
>terminację wewnetrzną. Do tego potrafi włączyć pracę połówkową.
> "Da sobie radę" jak byś go nie wetknął do magistrali.

Mialem na mysli nastepujacy uklad: myslowo odcinamy kabel przed
sterminowanym dyskiem UW i podobnie przed dyskiem U2W z terminatorem
na kablu. Dopoki nie przeczytalem nizej o roznych zdolnosciach
"zawieszania" polowki magistrali w powietrzu, to myslalem, ze obydwa
takie uklady sa absolutnie tozsame niezaleznie od szerokosci
magistrali (aczkolwiek nie mialem pewnosci i stad wlasnie bylo to moje
zapytanie na grupie dyskusyjnej). Teraz rozumiem, ze jest to to samo,
ale _tylko_ w przypadku kabla Wide. Wniosek prawidlowy?

>+ A jesli jakikolwiek
>+element magistrali nie spelnia wymogow LVD, to urzadzenia przechodza
>+do nizszego trybu pracy, czyli Ultra. W kazdym razie tak glosi teoria.
>
> E.... tego... A gdzieś obiecują, że LVD ma umieć "powiesić" połowkę
>magistrali w powietrzu ?? Rozumiem, że sformułowanie "Ultra" powinno
>być tak rozumiane: ale może jednak wymaga się tylko przejścia do pracy
>"Ultra Wide" ?

Masz racje (a w kazdym razie mozesz miec ;) ). Nigdzie nie znalazlem
tak szczegolowych informacji. Wszedzie tylko ogolniki typu: pelna
kompytybilnosc + ewentualnie ostrzezenie o tym, ze LVD ma ksenofobie.
Bylem nawet na www.scsita.org i przejrzalem prawie wszystkie
dokumenty, jakie wpadly mi w rece, ale to nie bylo jeszcze to. Masz
moze namiary, na jakies strony ze "zrodlami" SCSI - dokumentacja
stricte traktujaca o standardach?

> Bo IMHO to dwie różne rzeczy, tyle, że tak miło się składa iż urzą-
>dzenia Wide "przy okazji" nie mają problemu z wyłączeniem połówki
>magistrali. A niemiło - że LVD mają...

Z wszystkich tych listow te dwa zdania sa dla mnie kluczowe.

> Nie szukałem schematów na poziomie tranzystorów :), ale chyba
>tam będzie odpowiedź: LVD jest różnicowy i tak skontruowany,
>że *może* pracować z "nieróżnicowym" i działa, ale np. z pasywnym
>terminatorem już *nie może*

Podejrzewam (niestety nie znalazlem na razie _pewnych_ informacji), ze
napedy CD-ROM zaoptarzone sa raczej w pasywne terminatory? Mam
Plextora 40x i Yamahe 4416. Mialem bardzo nikla nadzieje, ze moze
jakims cudem udaloby sie sterminowac calosc (z dyskiem LVD) wlasnie
ktoryms z tych napedow, gdyby okazalo sie, ze przypadkiem jakims,
ktorys CD-ROM ma aktywny. Wiem, ze _generalnie_ to nie jest zalecane
(tzn. CD na koncu), ale... jak milo miec nadzieje... :)

> (sprawdź: ostrzeżenie, że LVD nie ma
>być łączony do pasywnego terminatora [również wide] widziałem
>kilka razy).

Ja tez. Dodam nawet, ze tu i owdzie widzialem sformulowania typu
_terminator_LVD_ (m.in. w niektorych dokumentach pdf i html Tekrama i
Seagate'a). Ktos mi mowil, ze do LVD potrzebny jest _po_prostu_
aktywny (to, ze nie pasywny, to raczej nie mam watpliwosci). Gdzie
lezy prawda? Raczej nie posrodku, bo tu srodka nie ma. Czyzby to
sformulowanie (terminator LVD) w w/w dokumentach bylo na wyrost?
Kable LVD wyraznie roznia sie - maja przeplot.

> Jak wyżej. Nie chciało mi się szukać przebiegów elektrycznych :(,
>czyli "dlaczego LVD musi mieć terminator". Ale na to wygląda i mogę
>sobie bez problemu taki układ wyobrazić :)

Aaaaaaa... z elektronikiem koresponduje?

>+Dodam, ze trudno jest znalezc dysk UW wiekszy niz 4.5GB, a mnie
>+interesuje 9GB (mam taki w zasiegu).
> Myśle że 9 GB UW też zdobędziesz !

Poki co znajduje tylko 3.2GB i 4.5GB. Pozostaje mi zastosowac sie do
starej sprawdzonej maksymy: "szukajcie, az znajdziecie". ;)
Na szczescie cierpliwosci mi nie brakuje, a spieszyc sie nie musze.

>+> Tu uwaga: np. wspomniany IBM oznacza modele
>+>dysków Wide i LVD *identycznie* :>, [...]
>+
>+Tia... Seagate jest ciut porzadniejszy pod tym wzgledem.
>
>.a dysków UW już nie robi ?? W końcu różnica niewielka...
>(przy milionowej produkcji).

Byc moze, ale ja mam namiar tylko na LVD (nawet dosc "stare" juz
Medalisty Pro). :(

> Proponuję poszukać dysków IBM lub QUANTUMa: ich dyski były
>(i są) używane *z innym firmware* do "dużych" komputerów,
>i pewnie ze względu na kompatybilność utrzymują produkcję
>modeli które właśnie powinny pracować z Narrow.

Przepraszam, ale nie odpowiedziales wprost, wiec ja tak zapytam: te
dyski IBMa i Quantuma, ktore masz na mysli i ktore potrafia
wspolpracowac z kontrolerem Narrow, sa LVD czy zwykle UW?
Podejrzewam, ze nie, bo chyba nie pisalbys wczesniej o przejsciowkach,
o ktorych znalazles informacje na stronach IBMa, ale wole sie upewnic.

>+> Ale dyski Wide, non-LVD dało się na pewno jeszcze kupić kwartał
>+>temu - więc jak się rozejrzysz...
>+
>+J.w... a rozgladam sie od dluzszego czasu. :(
>
> Gdzie się rozgladasz i gdzie mieszkasz ?

Mieszkam w Warszawie, a rozgladam sie w Warszawie i w Internecie.

> Tak off-topics: jedna z opinii o SCSI: "żadne S w nazwie
>SCSI nie oznacza >>Standard<<" :>

Czytalem gdzies, ze zwlaszcza z pierwszym SCSI byl niezly balagan.
Autorzy niezbyt postarali sie piszac specyfikacje. Producenci sprzetu
implementowali rozne podzbiory komend. Malo co chcialo ze soba
wspolpracowac. Dopiero w SCSI-2 zrobiono porzadek.

> Niestety słuszna: jakość
>obsługi takich niuansów jak "potwierdzenie po zapisie"
>po zapisie jest na ogół podła :], jak filesystem jest
>*dobrze* zrobiony )patrz sig - VMS, un*xowe raczej nie są :>)

Linux tez podpada pod ta niekorzystna opinie?

>PS: CC: na Reply-To: mile widziane, bo listę czasem czytam
> z dużym opóźnieniem !

Teraz bylo lepiej? Kopia dotarla na Twoja skrzynke?

BBG