Re: Problem z dyskiem - dziwny...

Autor: cyrkiel (cyrkiel_at_friko.sos.com.pl)
Data: Thu 02 Sep 1999 - 08:54:29 MET DST

> chodzi o to że wszystko normalnie jest OK nawet na FSB 83Mhz
> nie ma przekłamań zapisu itd....
> Zaznaczyłem na właściwościach dysku ptaszka przy DMA...
>
> No i problem jest taki że czasami dysk staje na 3 sek (dioda na obudowie
> się świeci) i komp się "zamraża" - po 3 sekundach idzie wszystko dalej.....

Nie wiem, jaki to ma zwiazek z zegarem, ale generalnie teoria jest taka:
Gdy CPU otrzyma sygnal (zwykle od ukladu DMA), o nazwie HOLD (HLD), odpowiada
sygnalem HLDA - Hold Acknowledge. W ten sposob DMA daje sygna CPU, ze chce
przeprowadzic transmisje danych przez magistrale. Wtedy CPU odcina sie od
magistrali i zostawia DMA sterowanie magistrala (generowanie wszystkich
sygnalow sterujacych praca magistrali, itp.). Wtedy DMA przesyla przez
magistrale, to co ma przeslac, a CPU zajmuje sie obliczeniami, na danych ktore
wczesniej dostalo. Z racji tego, ze magistrala jest zablokowana, CPU nie moze
dostac zadnych nowych danych, ani wyslac wyniku swoich obliczen. Dlatego system
sie 'zamraza'. Moze jednak ten dysk po prostu sie nie wyrabia , jest za wolny
na tak wysoka czestotliowsc taktowania magistrali. Pamietaj, ze zanim wszedl
tryb UDMA, DMA bylo taktowane zegarem ok. 4 MHz (czyli tak jak w XT...).