Re: SoundBlaster

Autor: Robert A. Poplawski (poplawski_at_ias.wat.waw.pl)
Data: Tue 31 Dec 1996 - 10:26:41 MET

Marx <mna_at_csbi.katowice.pl> wrote:

[...]
>Możesz przybliżyć co jest potrzebne do zabawy w packet radio (z cenami,
>jesli można) i czy jest przez to dostęp do Internetu.

Przede wszystkim potrzebna jest zezwolenie (od PAR) na uzywanie
radiostacji amatorskiej (niektore kraje dopuszczaja prace
packet radio na pasmie CB, ale w Polsce o ile wiem nie mozna).
Sprzet potrzebny do pracy packet radio to radiostacja (do pracy
z predkoscia 1200bps nadaje sie w zasadzie kazdy radiotelefon
UKF FM umozliwiajacy prace w pasmach amatorskich) oraz modem
(np. Baycom) lub kontroler (np. TNC-2) (role modemu moze spelniac
karta dzwiekowa - patrz haslo FLEXNET w tym watku; nie wiem jak takie
rozwiazanie sie sprawuje w praktyce).
Rozpietosc cen jest znaczna - mozna kupic uzywany, przerobiony
radiotelefon FM315 (milicja takie uzywala) za kilkadziesiat NZL,
mozna rowniez kupic nowe urzadzenie fabryczne z kilka tys.
Cena modemu (kontrolera) - wacha sie od kilkudziesieciu NZL
za modem tytpu baycom do kilkuset NZL (200-300 za TNC-2 bez modulu
umozliwiajacego prace 9600bps)
Dostep do internetu jest mozliwy (sadzac po twoim e-mailu, najblizej
bedziesz mial do bramki gliwickiej lub krakowskiej - w innych
rejonach Polski jest roznie - lepiej lub gorzej). Przepisy
dotyczace lacznosci amatorskiej ograniczaja co prawda korzystanie
z internetu do domeny amatorskiej 44.*.*.*, ale poza tym masz
lacznosc z calym swiatem.

Pozdrawiam, Dosiego Roku !!
  Robert.

---