Re: Podlaczanie do internetu spod DOS'a

Autor: Jerzy Tarasiuk (jt_at_fuw.edu.pl)
Data: Thu 19 Dec 1996 - 16:56:01 MET

> No coz... jest kilka bardzo przyzwoitych pakietow obslugujacych
> poczte na PC pod MS-DOS (tzn. bez Windows):
> - PC Pine
> - NuPOP
> - Pegasus Mail
> - Minuet
> - popmail
> pewnie znalazlyby sie jeszcze inne. Do typowej pracy (lacze
> komutowane, i czytanie poczty offline) polecam Pegasus lub NuPOP.
> Do pracy online - PC Pine.

Praca online to raczej malo uzyteczna, bo kosztuje i wymaga zeby
ktos, kto to ma obslugiwac, umial sie w tym orientowac. Potrzebny
jest program do wysylania (klient SMTP), odbierania (klient POP3),
a reszte to juz mozna sobie latwo dopisac.

Do tej pory wyprobowalem:

1) Pakiet PCIP:
 Z trudem, ale udalo sie uruchomic (potrzebny jest do niego driver
 PPP.EXE, musialem napisac program do laczenia sie z PPP, bo niby
 w PPP.EXE jest dial-up i scripty, tylko ze to nie dziala...),
 trzeba na stale wpisac w plik konfiguracyjny nameservery i gateway
 (jako gateway byle co, ale nie 0.0.0.0, bo wtedy nie dziala) i uzyc
 BOOTP.EXE z pakietu zeby ustawic adres. I wtedy niektore programy
 z pakietu dzialaja, ale SMTP zwalnia transmisje przy dluzszych
 listach, do jednego znaku na kilkanascie sekund. A POP-a nie ma.

2) POPMAIL (POPML322.ZIP z SIMTELa):
 Dziala wysylanie i odbieranie (trzeba uzywac PPP.EXE jako drivera),
 tylko z szybkoscia wysylania troche kiepsko - jak poslalem 200kB,
 to godzina uplynela zanim wyslal. Odbiera dobrze.

3) NUPOP 1.03:
 Dziala niezle, uwaga na parametry dla TCP i czas na polaczenie, bo
 nie kazda kombinacja dziala (ale jak sie da timeout 60 sekund,
 i dlugosci 512,2048,2048, to jakos dziala), drobny problem: nie
 potrafi wyslac listu dluzszego niz nieco ponad 56kB, obcina. Co do
 odbioru, to swoje wlasne odbiera, dluzszych nie sprobowalem.
 Uzywalem z driverem pakietowym (chyba nie ma wbudowanego PPP).

4) NUPOP 2.02:
 Znacznie mniej pewny w dzialaniu od 1.03 (duzo wodotryskow,
 i odpowiednio wiecej bledow). Ograniczenie do 56kB zostalo.

5) NET.EXE (KA9Q):
 To, co jest na SIMTELu, nie ma klienta POP3, ale o ile mi wiadomo,
 powinien byc, sam kiedyc poprawialem blad protokolu w takowym...
 SMTP dziala bez zarzutu. PPP nie udalo mi sie jeszcze uruchomic -
 probowalem tylko z zewnetrznym driverem PPP.EXE, ale moze jak
 poczytam dokumentacje, to uruchomie. Problem z licencja: jest za
 darmo dla szkol i dla krotkofalowcow, ale dla innych za ok. 50 $.
 (no, moze sie da wynegocjowac zeby bylo taniej - sprobuje).
 Z tych wszystkich jest to jedyny, dla ktorego jest caly tekst
 zrodlowy, wiec jak sie znajdzie blad mozna go poprawic samemu...

Na razie kombinacja, ktora chodzi pewnie: wlasny dial-up,
PPP.EXE, NET.EXE do wysylania i POPMAIL do odbierania poczty.
Moze nalezaloby jeszcze wyprobowac Pegasusa...

Jurek