Re: Odp: szlifowanie 8-)

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Sat 14 Dec 1996 - 13:53:59 MET

> Moglbym prosic o wyjasnienie w jaki sposob i dokladnie do czego uzywa sie pasty
> silikonowej, jak ona moze zastapic wiatrak, przysnam sie ze jest to dla mnie
> nowe zastosowanie.

pasta silikonowa to takie mazidlo doskonale przewodzace cieplo i nic wiecej.
wymyslono to juz w czasach pierwszych wzmacniaczy tranzystorowych, kiedy
okazalo sie, ze mozna latwo wytopic taki tranzystorek podglasniajac
urzadzenie nieco. idea: jesli mamy element elektroniczny, ktory sie nagrzewa
nalezy odprowadzic z niego nadmiar ciepla, czyli go chlodzic. swietnie nadaja
sie do tego radiatorki + ew. wiatraczek chlodzacy radiatorek. problem polega
na tym, ze najgorzej przewodzaca czescia jest miejsce styku radiatora z
wlasciwym elementem. moze sie wec okazac, ze w skrajnym przypadku radiator
jest zimny, a element sie spali. pasta silikonowa powoduje, ze z termicznego
punktu widzenia (hehe) element i radiator stanowia jedna calosc, czyli cieplo
jest znacznie latwiej przekazywane miedzy nimi. potem wystarczy chlodzic taki
odpowiedni duzy radiator, ktory z kolei znaczie skuteczniej przejmuje cieplo
z danego elementu. paste tego typu mozna nabyc w kazdym sklepie
elektronicznym. tubka kosztuje 10-20zl i wystarcza na pol roku intensywnego
skladania (smaruje tym cholerstwem kazdy procesor w zestawach ktore skladam).
acha, pasta silikonowa nie zastepuje ani radiatora ani wiatraka. jedynie
powoduje wzmocnienie ich dzialania.

> W zasilaczu pudla mam wiatraczek ktory od czasu do czasu dostaje drgawek
> i pomaga mu tylko uderzenie w komputer od tylu (nie musi byc silne, wystarczy

mozliwe sytuacje:
1) walniety wiatrak - wymienic na nowy
2) jakis kabelek wkreca sie w wiatrak - rozkrecic i przykleic kabelek tak
zeby sie nie wkrecal ;)

karpio