ecs 2.0 rc4 i Toshiba Tecra a9-12t

Autor: Lech Wiktor Piotrowski <lewhoo_at_NOSPAM.gazeta.pl>
Data: Sat 26 Jan 2008 - 12:34:12 MET

Dostalem notebooka jak w temacie w lapy, zdobylem ecs 2.0 rc4 no i
postanowilem zainstalowac. Instalacja - srednio.

Trapowal sie na ACPI. Przynajmniej dobrze, ze sie trapowal, bo od razu
wiadomo, co wylaczyc, a wylaczenie w instalatorze jest banalne, w odroznieniu
od instalacji fedory 8, gdzie zwisal, a wylaczenie wymaga wklepania
odpowiedniego stringu ;) Ale dosyc zlosliwosci.

Najwiekszym problemem jest partycjonowanie dysku. Mialem jakies jaka - nie
moglem go spartycjonowac do konca, bo instalator twierdzil, ze dana geometria
nie pozwala na stworzenie kolejnej partycji. Totez spartycjonowalem samemu
spod dfsee. Ale to tez mu sie nie do konca podobalo - otoz nie chcial uczynic
partycji logicznej bootowalna. Musialem zainstalowac ECS na primary :/ Moze to
kwestia tego, ze nie uzywam Boot Managera, tylko air-boota. Tak czy siak
najpowazniejszy problem instalacji.

Pozniej to w zasadzie duperele. Wybiera sie klawiature programisty i testuje
sie ja w odpowiednim polu, a polskie znaczki oczywiscie nie dzialaja na tym
etapie. System nie jest tak sprytny, zeby przy rebootowaniu samemu sie
bootowac od razu, jak to bylo w starych wersjach, tylko trzeba pilnowac i w
moim przypadku w airboocie, wybierac partycje z ECS.

Bootujac sie, system potrafi dlugo myslec na sterownikach, ktorych nie powinno
byc w config.sys. Powinno byc jakies ostrzezenie, bo czlowiek naprawde nie
wie, czy to absolutny zwis, czy tylko dalszy ciag procesu instalacyjnego.

Tak czy siak, poprawnie wykryl wifi i grafike. Mam odpowiednia, panoramiczna
rozdzielczosc na SNAPie i dzialajaca siec. Zdaje sie, nie wykryl kablowej
karty sieciowej :) Ale samemu na razie nie jestem w stanie powiedziec, co to
za model i producent. Dzwiek niestety jest chyba jakis toshibowy i uniaudio go
nie akceptuje.

Ekran jest w maksymalnej jasnosci, a ECS nadpisuje ustawienia biosu w tej
kwestii. Nie potrafie go przyciemnic pod OS/2. To jest realnie meczace.

Cos mi straasznie blokuje bootowanie konsoli i nie moge znalezc, co. Wywalalem
ostatnie drivery ktore wypisuje przy bootowaniu, ale to nie pomaga.

Udalo sie zainstalowac jadro wieloprocesorowe, ale acpi w trybie /SMP zwisa.
Coz, juz otwarlem ticket, ale jak sie okazuje, potrzebuje najswiezszej wersji
ACPI ktora jest tylko na betazone.

To chyba tyle. Ocena srednia, ze wzgledu na partycjonowanie. Dochodzi do tego
jeszcze brak dzwieku, zwyklej sieciowki i maksymalnie jasny ekran. Ale ogolnie
jestem zadowolony :)

Lech Wiktor Piotrowski