Re: Nowy w OS/2....

Autor: Ninik <ninik_at_dominik.kei.pl>
Data: Sun 13 Aug 2006 - 16:01:54 MET DST

KrzysztofM wrote:
> Znudzony windowsem, zamierzam zainstalowac OS/2 Warp4 ( i zakupić jak mi się
> spodoba - czasem są na allegro).
> I teraz mam kilka pytan - z tego co googlowałem, wynika, że obsługa usb jest
> mizerna - w związku z tym raczej nie uruchomię karty wifi wlu11a na usb - no
> ale jakos sobie poradzę - wsadzę ją do prowizorycznego "serwera" - routera.
> Chciałbym się dowiedzieć jak OS/2 radzi sobie w następujących zastosowaniach:

Mylisz się, jest wrapper sterowników windzianych pod WiFi, który ma
pewne sukcesy co do kart opartych na USB. Wprawdzie testowałem tylko na
pcmcia, ale obie które miałem działały :)

> - odtwarzanie muzyki mp3, cd-audio, kompresja/dekompresja ape i flac

PM123 - teraz jest darmowy, świetnie sobie też radzi moim zdaniem.
Odtwarza na pewno ogg, mp3, wave, cd-audio i pewnie cośtam jeszcze. Co
do kompresowania i dekompresowania to są lame l3enc i takie tam, ape i
flac się nie interesowałem, więc nie wiem czy akurat do nich są narzędzia.

> - nagrywanie muzyki, filmów - cd-r, dvd-r, dvd-video

muzyki - jest conajmniej kilka programów, sam korzystam z addc :)
ostatnio jednak wyłącznie w trybie tekstowym (i sobie chwalę). CD-audio
nie nagrywam jednak od lat i dla mnie to marnotrawienie płyty. Filmy,
cd-r, dvd-r to dane - nie ma problemu. dvd-video - są jakies programy do
tego od rudiego, taka płyta to zwykły fat16 z odpowiednią strukturą
katalogów. Jak masz mpg to on Ci to zrobić powinien, nie wiem jednak bo
nie testowałem.

> - odtwarzanie filmów dvd. jak i również divx/xvid (co z napisami?)

Warpvision

> - programowanie - jestem miłośnikiem pascala/delphi - z tego co czytałem nie
> będzie problemu...

WDSybil, przedwczoraj była chyba nowa wersja?

> - korzystanie z internetu, www, grupy dyskusyjne, czy strony www pod os/2
> wygladają przyzwoicie? jaką polecacie przeglądarke www?

Masz firefox-a, mozillę, seamonkey, thunderbird. Zazwyczaj ludzie
wybierają pierwsze i ostatnie, sam wolę jednak mozillę, a teraz
seamonkey-a. Strony wyglądają jak pod każdym innym systemem, o ile sobie
  dokładnie te same fonty zedrzesz i ustawisz. Jest moduł antyaliasingu
do www i się bardzo przydaje.

> - torrent albo emule - czy z któregoś da się korzystać ?

Jest torrent pod pythona i niektórzy korzystają, jest też skompilowany
amule (korzystałem przez chwilkę i po prostu działał).

> - gry - czy są natywne pod os/2 ? jak wygląda sprawa emulatorów - c64. atari,
> amiga ?

Są natywne, Paul Smedley czasem coś fajnego skompiluje, moja ulubiona to
rocks'n diamonds. Jest świetna, jest też kilka innych fajnych. Można też
grać w flashowe poprzez www, było też kilka dużych liczonych w płytach
nawet, ale nie mam czasu na takie rozrywki ;) Poza tym odpalisz
większość gier z dos-a, jest też dosbox, co do emulatorów to mame z tego
co pamiętam.

> Byłoby to zainstalowane na sprzęcie P3/500MHZ, 128 ram, dysk kilka gb-max 30,
> ati rage128, muzyka na chipie fm801.

Nie wiem czy z muzyką nie byłoby problemu, taki sprzęt powinien spełniać
wiele wymagań, jednak przeglądanie Internetu nie będzie za szybkie, bo
tu otworzysz kilka zakładek i mozilla potrafi zjadać kilkaset mega, ale
to głównie za sprawą twórców www, którzy pakują co się da na strony.

> Ewentualnie laptop Pentium 120 z 24 ram i dyskiem 1 gb :)

Czwórkę spokojnie odpalałem na P75 i 8MB. Odchudzona zajmuje mniej niż
100MB (ale to trzeba umieć odchudzić :) Co ciekawe odtwarzanie mp3 było
płynne i niejeden windowsiarz mi zazdrościł tego. Robiłem zawody kto mi
to zawiesi żeby mp3 przestało grać - nikt nigdy nie wygrał :) Możesz
powiesić powłokę czasem, ale nawet wtedy wszystkie inne procesy
spokojnie sobie w tle chodzą.

Najnowsza wersja os/2 to eComStation, wymaga jednak trochę lepszego
sprzętu (albo raczej po prostu więcej pamięci).

--
   _|  _       o     o |_   Dominik Chmaj :: gg#:919564 :: icq:101929211
  (_| (_) (\/) | (\) | |\   http://www.dominik.chmaj.net :: skype:ninik_