Re: Java - ktra i gdzie

Autor: Wojciech Gazda (gazda_at_fema.wywalto-krakow.pl)
Data: Sun 16 May 2004 - 14:04:52 MET DST

Adam Płaszczyca wrote:

> Co oznacza, że jeśli ktoś nie ma danej czcionki w systemie, to mu się
> rozjeżdża.

Wydaje Ci się, że twórcom HTML-u zależało na tym aby strony były "takie
same" we wszystkich systemach. To dosyć rozpowszechnione nieporozumienie.
Gdy powstawał HTML 1.0, jego twórcy mieli świadomość, że w jednym systemie
będzie Helvetica, w drugim Courier a w trzecim Times New Roman, a co za tym
idzie strony *będą* wyglądać różnie.

Tym na czym zależało twórcom HTML-u była przenośność, to znaczy - aby mimo
różnic w wyglądzie strona była używalna niezależnie od systemu i przeglądarki.

Tu dochodzimy do sedna sprawy: jasnym jest, że używając piły mechanicznej
można sobie uciąć rękę albo nogę, ale to jeszcze nie powód aby powracać do
kamiennych toporków. Piła mechaniczna nie jest winna temu, że ktoś sobie z
jej pomocą odciął nogę - winny jest użytkownik.

W przypadku HTML + CSS, ze nieczytelność stron (bo o różnicach w wyglądzie
napisałem wyżej) odpowiada webmaster, który bardzo często posługuje się
kulfonami świeżo poduczonego analfabety, nie mając pojęcia o właściwościach
"tworzywa" z którego korzysta.

Można napisać stronę tak, aby się nie "rozjeżdżała" nawet wtedy gdy w kodzie
jest zdefiniowana Verdana a w systemie jest dostępny tylko Times New Roman.
Ale do tego trzeba *wiedzy*. Np. czym różni się px od pt, a także, że nie
wszyscy pracują w rozdzielczości ekranowej równej 96dpi.

PS. Nawet w HTML-u istnieje neszczęsny tag <FONT> - czyżby lamerzy nie
ptrafili go wykorzystać ;-)

--
Wojciech Gazda
* Home page        - http://trurl.asua.org.pl            *