Ku przestrodze: 80G HDD widziane jako 11G w LVM :-((

Autor: Piotr Oniszczuk (wolodzia_at_kki.net.pl)
Data: Sat 29 Mar 2003 - 18:58:02 MET

Ok, sprawa się wyjaśniła !

Opiszę problem ku przestrodze innych. Jak wiecie HDD jest 80G, a płyta
KG7.

Trochę historii: Kupiłem drive, podłączyłem, odpaliłem - wszystko
cacy. Odpalam LVM, zakładam partcje, zapisuje, reboot - i tu pierwsza
niezpodzianka - wszystkie partycje są pokazane jako "-->LVM" z
przypadkowymi literkami.
Dobra, spokojnie: patrzę sobie w BIOSa i widzę "CHS UDM-100 80G".
Takie paramerty wykrył BIOS w trybie AUTO.
Hmm, tu było moje pierwsze zdziwienie - tryb CHS - od lat nie
widziałem go w użyciu. No ale myślę sobie - OK, nowe czasy...
Ponownie odpalam LVM - "partition corupted" na dzień dobry, ale tutaj
partycje są poprawne. Tylko że nic się nie daje skasować,
zmodyfikować..
Dobra, tu pierwszy wniosek:

-jeśli tablica partycji jest uszkodzona - LVM przechodzi do trybu
"read-only".

Ok, dalej - patrzę na nalepkę dysku - a tam stoi LBA. Ok, myślę: BIOS
9M do KG7 jest słaby. Dałem więc update do CT - fajno - teraz BIOS
zgłasza już "LBA UDM-100 80G". Dobra: odpalam LVM'a - a tu jest
11807MB. Złamka !. Z tym walczyłem cały tydzień. Skończyło się tym, że
musiałem zrozumieć jak działa LVM w "środku".

W skrócie jest tak:
W sektorze 3E jest "LVM Disk/vol info". Tu są zapisane ogólne
informacje o geometrii, rozmiarze, itp. danego HDD. Na podstawie tej
informacji LVM podaje size, robi swoje operacje itp.
Ten sektor ma też zapisane CRC. Przy każdym starcie systemu VCU.exe
sprawdza CRC i jeśli CRC jest błędne to zapisuje ten obszar poprawnymi
danymi (branymi BTW z BIOS'a). Zwróccie uwagę: taki przypadek ma
prawie zawsze miejsce przy pierwszym odpaleniu dziewiczego dysku po
OS/2 !.
U mnie jak wiecie pierwsze odpalenie było z CHS (błąd BIOS'a)- a więc
VCU zapisało błędne info. Jak już z kolei miałem poprawną translację
(LBA), LVM widział poprawne CRC w "LVM Vol Info" - ale tam przecież
była zapisana błędna geometria....

Ok - jakie wnioski:

-Jeśli z jakiś powodów BIOS błędnie zwróci geometrię dysku przy
pierwszym odpaleniu dysku pod OS/2 - powstaje problem który nie da się
rozwiązać bez dodatkowych, extra narzędzi !!!. Wbrew pozorom przy
obecnej jakości komponentów PC - taka sytuacja może się zdarzać
całkiem często !.

-Dużo może DFsee. LVMSHOW pokazuje "LVM Disk/vol info". Komenda VCU
zaś pięknie wszystko naprawia.

Ale się rozpisałem.... - pozdrawiam grupę, teraz już z nowym dyskem w
tle.

BTW: polecam serię WDxxxJB - są szybkie !

--
cYa, 3.14iotr/2
Dobry programista wiesza się z programem....