Re: To ja też mam problem dyskowy...

Autor: Piotr Oniszczuk (wolodzia_at_kki.net.pl)
Data: Thu 07 Mar 2002 - 21:52:02 MET

ninik_at_dominik.kei.pl (Ninik) wrote:

> Hi!
>
> Mam dysk 40gb maxtora (ata 133). Możecie mnie oświecić dlaczego nie mogę
> zakładać partycji fatowych powyżej 8gb dysku? Chodzi o fat16 i 32. HPFS
> oczywiście normalnie bez żadnych problemów dał się uformatować. Macie
> jakieś pomysły? jakiś magiczny przełącznik w biosie itd?
> Płyta Abit kt7a z najnowszym (64) biosem...

Rozumiem, ze problem dotyczy partycji BOOTOWALNYCH....
Jeśli tak, to całą sprawa jest wynikiem:
-braku BIOS Int13 extensions w systemie (praktycznie Int13Ext są od
WSEB i nowszych)
-adresujesz dysk w trybie absolutnym, a nie w trybie translacji (np.
LBA)

Proponuję dać w BIOS dla tego HDD tryb LBA, lub zrobić update systemu
do WSEB, ACP/MCP

Komentarz: Klasyczny BIOS nie jest w stanie przekazywać sterowania
podczas boot procesu ponad granicę 8.4GB - to wynika z mapowania
parametrów wywołania Int13 na CHS (cylinder, head, sector) dysku.
Można to rozwiązać na 2 sposoby:
1. Wprowadzasz modyfikacje do BIOS - to są właśnie te In13Ext
2. Podczas PowerOnSselfTest BIOS daje rozkaz do HDD, aby ten
przedstawiał się z zupełnie inną geometrią (taką że granica 8.4G
znika) - to jest LBA

pzdr

--
cYa, 3.14iotr/2
Dobry programista wiesza się z programem....