Re: Modem ISDN

Autor: Wojciech Gazda (gazda_at_fema.krakow.pl)
Data: Mon 23 Jul 2001 - 21:11:38 MET DST

Rafal Szymczak napisał(a):

> Co to jest SDI? Nie slyszalem o takiej technologii. Jaka to ma
> przepustowosc i na jakim medium dziala?

SDI to jest Tepsiana nazwa HIS-a (Home Internet Solution) Ericssona.

Przepustowosc teoretecznie 115kb/s netto (fizyczna predkosc transmisji
to 160kb/s) a w trakcie rozmowy spada do 70kb/s netto. Praktycznie na
drucie tyle jest ale rutery Tepsy "cedza" pakiety skutecznie
spowalniajac caly interes.

Medium to zwykly drut telefoniczny, calosc jest tak zrobiona, ze bedac
podlaczonym do internetu mozna jednoczesnie gadac przez zwykly telefon
analogowy. Na wyjsciu HIS-a (RS232) jest zwykly protokol PPP.

> Analog to rozumiem zwykly modem typu 14.4/28.8/33.6/56.7 kbps, tak? Jaka
> maksymalna predkosc polaczenia mozna uzyskac uzywajac modemu 56K? W
> Stanach ze wzgledu na ograniczenie przez FCC (Federal Communications
> Commission) na moc sygnalu, jaka mozna przesylac przez publiczna siec
> telefoniczna, maksymalna predkosc polaczenia jest 53K, a nie 56K.
Tu jak mi sie zdaje ograniczeniem jest czestotliwosc probkowania
centrali - ale nie jestem do konca pewien. Przy probkowaniu 8kHz (jak u
nas) uzyskuje sie strumien danych 64kb/s, ktorym mozna przeniesc
modulacje modemu zapewniajaca do 56kb/s.

> Stale lacze to tez nieprecyzyjne okreslenie. Ja np. mam podlaczenie
> kablowe, ktore tez jest stale, ale chyba nie o to chodzi. Podejrzewam,
> ze jest to odpowiednik amerykanskiego T1 (1.544 Mbps), ktore w Europie
> nazywa sie E1 i ma nieco wieksza przepustowosc niz T1 (chyba cos kolo
> 2.048 Mbps). Zdaje sie ze bywalcami tej grupy sa tez jacys spece od
> telekominikacji pracujacy dla TPSA, ktorzy mogliby naswietlic temat
> dokladniej.
To tez wynika chyba z jakiejs "tradycji telekomunikacyjnej". E1 przenosi
32 rozmowy po 64kb/s kazda. T1 przenosi 24 rozmowy po 64kb/s kaza. Stad
wynikaja odpowiednie przepustowosci: 2.048Mb/s i 1.544Mb/s.

> [ciach!]
> >

> W porownaniu do takiej konkurencji to tak, chociaz uzywajac mojej
> analogii lokomotywa parowa jest rowniez bezkonkurencyjna w porownaniu do
> konnego zaprzegu.
Niestety... Z tym, ze ISDN (It Still Does Nothing ;-)) jest (byl)
znacznie lepszym rozwiazaniem niz analog SDI i inne takie. Masz dwa
cyfrowe kanaly po 64kb/s kazdy i jeden kanal kontrolny 15kb/s. Mozna
bylo cos sensownego w to upchnac.

--
Wojciech Gazda
/* Asua programmers - http://www.asua.org.pl           */