Re: Jak zamienic partycje primary na logical?

Autor: Jan Stożek (jasio_at_nowhere.pl)
Data: Mon 05 Feb 2001 - 23:19:41 MET

On Fri, 26 Jan 2001 15:08:35 hubert_grupy_at_poczta.onet.pl (Hubert)
wrote:

> No wlasnie - po co? Bo, jak kazdy wie, gdy OS/2 jest na partycji rozszerzonej to widzi
> inne primary (oczywiscie systemy plikow, ktore moze w ogole zobaczyc), a gdy jest na
> primary to ich nie widzi.

        To dotyczy tylko przypadku, gdy inkryminowane partycje są na jednym
dysku fizycznym. Reguły widoczności są takie:

        - aktywne partycje podstawowe na wszystkich dyskach fizycznych...
        - wszystkie dyski logiczne na wszystkich dyskach fizycznych...

        ... oczywiście pod warunkiem, że są na nich rozpoznawalne systemy
plików (FAT-12, FAT-16, HPFS).

        A więc, jeżeli dane klienta są na partycji primary wkładanej jako
drugi dysk fizyczny, to powinny być pod OS-em widoczne. A jeżeli nie
są, to problem jest z driverem, a nie z typem partycji startowej. NB,
nie pamiętam, jak jest w przypadku partycji FAT32, ale w przypadku
drivera EXT2 tego samego autora trzeba było zmienić typ partycji na
FAT, żeby OS go zobaczył. Jest to zdaje się, ograniczenie samego OS/2,
który filtruje dostępne partycje _przed_ udostępnieniem ich driverom
systemów plików. W efekcie widoczne są tylko partycje mające typ FAT
(w kilku odmianach) i HPFS nawet jeżeli zainstalowano driver EXT2.
Może to jest właściwe źródło Twojego problemu?

> Potrzebuje od czasu do czasu podlaczyc dysk klienta, oczywiscie z Win'9x.

        Czegoś tu nie rozumiem... jeżeli wkładasz dysk klienta jako primary,
to i tak musisz przestawić BIOS na start z drugiego dysku fizycznego,
bo inaczej nie odpalisz OS-a. To czemu nie wkładasz tego dysku jako
"secondary"? Albo primary na drugim kanale IDE, jeżeli nie chce Ci się
bawić w zworkologię (nb., dyski pracujące pojedynczo i tak zwykle
trzeba przezworkować, żeby pracowały jako primary).

> Na dysku mam rowniez partycje DOsowa. Jak zaladuje OSa z logicznego dysku to bede
> widzial i DOSowa, i klienta. Tylko wtedy OS wyladuje jako E:? Czy tak?

        Tak.

> Teraz to sam sie zastanawiam czy to jest wykonalne.

        Moim zdaniem, Twój tok myślenia poszedł w złym kierunku. To, czy OS
jest na partycji podstawowej czy na dysku logicznym _nie_wpływa_ na
widoczność partycji podstawowych na innych dyskach fizycznych. Jeżeli
masz dostęp do dokumentacji instalacyjnej OS-a (tej w książeczce), to
prawie połowa tego wielkopomnego dzieła jest poświęcona pokrętnym
regułom literkowania partycji z przykładami. Zapoznaj się i przemyśl
swój problem jeszcze raz.

--
Pozdrawiam,
Jan.