Re: Problem dyskowy

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Tue 04 Jul 2000 - 12:57:59 MET DST

Hubert wrote:

> Co moze byc przyczyna takiego dziwnego zachowania sie dysku:
> jest kopiowany zwawo duzy plik ((arj, w FC) i w pewnym momencie
> przesuwajaca sie beleczka staje na dosc dlugo, dysk sie kreci (lampka
> swieci),
[cut]
> Dysk analizowalem (GammaTU), i choc co prawda znalazl 3 bledne sektory
> (co mnie dziwi - dysk nowy),

jesli problem masz w roznych miejscach na dysku (losowych), to przyczyna
moze byc tasma transmisyjna. za dluga albo ma jakies przeslucy. musisz
obnizyc transfer. ale z twojego opisu wynika, ze dysk sie "zatrzymuje"
w kilku stalych miejscach.

wg. mnie przyczyna sa bad sektory. nawet jesli znalazl ci 3 bledne
sektory, to w ich okolicach sa sektory ktore sa uszkodzone, lecz mimo
to sa czytane. te sektory zostaly prawdopodobnie sprzetowo przemapowane
w rezerwowy obszar dysku. jesli masz juz 3 bad sektory, to znaczy
ze rezerwowe miejsce juz ci sie skonczylo. lepiej wszystko z tego dysku
zbackupuj i sprawdz dokladnie cala powierzchnie dysku, bo mozesz poslac
w kosmos wiekszosc lub wszystkie swoje dane. wg. mnie dysk jest mocno
podejrzany. uszkodzony albo co, nie wiem. trzeba sprawdzic.
ja osobiscie bym dokladnie sprawdzl dysk, gdyz objawy sugeruja ze nadaje
sie on do wymiany.

ps: linuxowcy strasznie narzekaja na seagate. sterownik na dyskach
    tej firmy raportuje o wielu bledach. nie wiem co to jest. bledy
    w firmware dysku, czy tez dysk pracuje na swoich maksymalnych
    parametrach tylko po to by dogonic konkurencje? tak czy siak,
    nie darze tych dyskow zaufaniem.