OS/2 home made, czyli o samodzielnym rozwijaniu OeSa

Autor: Jan Gromadzki (jang_at_szermierz.uni.wroc.pl)
Data: Tue 21 Sep 1999 - 15:34:58 MET DST

Jeśli to moj post wcielo, to go przesylam ponownie. Wydaje mis ie, ze
jaka by nie byla przyszlosc OS/2 podyskutowac mozna.

Jesli prawda jest, ze to juz koniec OS/2, to dobrze wiedziec, ze jego
los bynajmniej nie
jest wyjatkowy. Cos podobnego spotkalo NextStep, kiedy zakupilo go
Apple. To podobno
jeszcze znakomitszy system niz OS/2 i tez go juz nie ma na rynku.

O Nextcie warto wspomniec, bo jego uzykownicy tez wpadli na pomysl, zeby
samemu rozwijac
system - dokladnie zas GUI, ktory cieszyl sie slawa najlepszego i
technologicznie
najbardziej zaawansowanego w swiecie komputerow osobistych. Ludzie ci
rzeczywiście
pracują i może sensowniej by bylo ich wesprzec zamiast podejmowac
niezbyt legalne proby
rozwijania OS/2. Proponuje zajrzec na strone http://www.gnustep.org/
(Contact Webmaster:
webmasters_at_gnustep.org.), ci ludzie sa jeszcze daleko od celu, ale
dlatego moze warto im
pomoc (jesli kto zajmuje sie programowaniem oczywiscie). GNUstep to
urzadzenie dla wielu platform systemowych i to wydaje sie byc jego
glowna zaleta (WindowMaker to zdaje sie pochodna tego projektu). W koncu
skoro to
prawda, ze IBM postanowil jak postanowil, to i tak kazdy w koncu stanie
przed problemem
jaki system zalozyc na nowo zakupiony komputer. Jak pokazuje przypadek
Linuxa, czy
FreeBSD systemy rozwijane w czynie spolecznym potrafia byc lepsze od
komercyjnych.

No coz, IBM zainteresowany jest forsa i ma uzytkownikow OS-a rzeczywicie
w tak glebokim
powazaniu, ze jak w koncu powinie mu sie noga, to nie bede go specjalnie
zalowal.

A OS/2? - dopoki sie da to pewnie wszyscy, ktorzy sa mu wierni (ja tez),
beda go dalej
uzywac. Na pewno jest pod wieloma wzgledami bezkonkurencyjny, jednak
obecnie nie ma
chyba juz szans - nie znam sie na tym, ale zdaje sie, że rdzen tego
systemu jest dosc
wiekowy, no i dziala to tylko na intelopodobnych procesorach. Natomiast
wolne unixy i
BeOS moga pracowac takze na lepszych procesorach - PowerPC, Alpha itp.
Moze zatem
zaangazowanie sie w GNUstep to dobry pomysl i szansa na ambitniejsze
technologie i
lepsze komputery.

W sumie moze dobrze sie stalo, IBM nie jest duzo lepszy od M$, a skoro
spapral tak
swietny system jak OS/2, to czort z nim, sam sobie winien. Jak widac
finisz jest rownie dobry jak poczatek, ten system widac ma pecha.

Zasmuconym entuzjastom OS/2 pod uwage.

Jan Gromadzki