Re: 0s/2

Autor: Pawel Swirek (swierk_at_SPAMERZY-TO-LAMERZY.student.uci.agh.edu.pl)
Data: Tue 27 Jul 1999 - 18:26:12 MET DST

On Tue, 27 Jul 1999 16:45:33 +0100 Grzegorz Szyszlo <znik_at_avalon.wbc.lublin.pl> wrote:

> a wiec blad. os/2 faktycznie potrafi wykorzystac caly dysk bez LBA,
> ale ...... niestety partycja z ktorej sie bootuje sam system musi
> sie calkowicie miescic ponize 1024 cylindra, czyli to musi byc partycja
> na poczatku dysku nie wieksza niz 510MB. bootmanager tez musi byc
> ponizej 1024 cylindra. nie jest to ograniczenie systemu lecz biosa.

Z każdym innym systemem też tak jest.
Ale np. Linuxa da się zainstalować w dowolnym miejscu, lecz musi być mała
partycja poniżej 1024 cylindra. Tak też będę na tym złomie robił.
OS/2 Boot Manager już jest ustawiony, żeby boot'ował 3 systemy. Tylko
dołożyć RAM'u, żeby RedHat'a zainstalować. Wtedy mam 3 opcje w fdisku:
DOS
OS/2
Linux

> co do windy. win95 OSR2.5 potrafi skorzystac z calego dysku. cwane bydle
> (jedna z niewielu rzeczy ktora microsoft zrobil dobrze)
> umieszcza wszelkie pliki bootowalne ponizej 1024 cylindra.
> ale w takim ukladzie na dysku ciezko zainstalowac cos wiecej
> niz win95.

Ale kiedy to zrobili? IBM w swym OS/2 pewne rzeczy rozwiązali znacznie
wcześniej, niż Micro$oft.

> gdybys zalozyl, nie udaloby ci sie ustawic tej partycji jako startable
> lub bootable :)

Dlatego nie zakładałem.
Ale można to rozwiązać inaczej, a mianowicie jedna partycja OS/2 poniżej
1024 cylindra i druga logiczna powyżej 1024 cylindra.

> dos korzysta bezposrednio z uslug biosa, stad jego ograniczenia.
> w czasie startu jakiegokolwiek systemu (w tym os/2)
> program bootujacy tez musi korzystac z funkcji biosa,
> dlatego partycje startujace podlegaja podobnym ograniczeniom jak
> partycja startowa dos.

To się zgadza. Zresztą na innych grupach ludzie się pytają, czy jest
jakiś boot-manager potrafiący boot'ować z partycji leżącej powyżej
1024 cylindra.

Pozdrawiam

--
Paweł Świrek  @KING_CRIM on IRC, IRC-admin @ Cracow.PL.EU.Kewl.Org   1
Mailto: swierk_at_student.uci.agh.edu.pl                                2