Re: 0s/2

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Tue 27 Jul 1999 - 17:45:33 MET DST

Pawel Swirek wrote:

> Nieprawda.
> Ja wczoraj zainstaloałem OS/2 WARP 3.0PL na 486SX 25 podkręconym do 33 MHz
> mając tylko 4 MB RAMu. Działa, ale czasem się sypie.
> Zainstalowałem oczywiście na HPFS.

mi tez dzialal na 4mb ale instalowalem na 8mb. a z tego co wiem
w instrukcji jest zalecenie by hpfs uzywac powyzej 5mb, nie ma tam
slowa ze sie nie da :)

> Ciekawostka: Micro$oft sux. Ten sprzęt, na którym OS'a instalowałem ma
> stary BIOS, nie obsługuje LBA, a fdisk z OS/2 widzi cały dysk i potrafi
> zakładać partycje na całym jego obszarze. Fdisk rodem z Micro$oftu widzi
> tylko 0.5 GB!!!

a wiec blad. os/2 faktycznie potrafi wykorzystac caly dysk bez LBA,
ale ...... niestety partycja z ktorej sie bootuje sam system musi
sie calkowicie miescic ponize 1024 cylindra, czyli to musi byc partycja
na poczatku dysku nie wieksza niz 510MB. bootmanager tez musi byc
ponizej 1024 cylindra. nie jest to ograniczenie systemu lecz biosa.

co do windy. win95 OSR2.5 potrafi skorzystac z calego dysku. cwane bydle
(jedna z niewielu rzeczy ktora microsoft zrobil dobrze)
umieszcza wszelkie pliki bootowalne ponizej 1024 cylindra.
ale w takim ukladzie na dysku ciezko zainstalowac cos wiecej
niz win95.

> Byłem nieco zdziwiony, że fdisk chce mi dużą partycję
> założyć.

gdybys zalozyl, nie udaloby ci sie ustawic tej partycji jako startable
lub bootable :)

> Skoro DOSowy fdisk tego nie potrafił.

dos korzysta bezposrednio z uslug biosa, stad jego ograniczenia.
w czasie startu jakiegokolwiek systemu (w tym os/2)
program bootujacy tez musi korzystac z funkcji biosa,
dlatego partycje startujace podlegaja podobnym ograniczeniom jak
partycja startowa dos.