Re: Idziemy dalej

Autor: Jan Stożek (jasio_at_nowhere.pl)
Data: Wed 05 May 1999 - 02:24:43 MET DST

On Tue, 4 May 1999 22:01:06, Krzysztof =?iso-8859-2?Q?Paw=B3owski?=
<krzysp_at_polbox.com> wrote:

> Skoro zadalem juz mase glupawych pytan, mam tez
> jeszcze jedno na deser. Co z polskimi literami na OS/2.
> Nie mam na mysli samych literek, ale na przyklad program,
> taki jak Zecer (do podmieniania klawiatury), polskie literki
> po uzyciu ALT, lub cos w tym stylu......

        A którą masz wersję OS-a? WARP 3 był rozpowszechniany tylko z
klawiaturą "maszynistki" i klawiaturę "programisty" (z prawym Altem)
trzeba było sobie doinstalować, natomiast WARP 3 Connect i WARP 4 mają
już obydwa układy klawiatury. Klawiatura maszynistki ma numer 214
(jest domyślna, więc jak nic się nie poda, to też będzie maszynistka),
natomiast programisty - 457.

        W CONFIG.SYS powinieneś mieć coś takiego:

DEVINFO=KBD,PL457,C:\OS2\KEYBOARD.DCP

        BTW - osobiście przestawiłem się na klawiaturę maszynistki. Wkurzało
mnie to, że w trybie serwisowym uruchamiała mi się inna klawiatura niż
normalnie, a wtedy nie wiedziałem jak to zmienić. Potem się
przyzwyczaiłem i przekonałem się, że "maszynistka" jest szybsza w
pisaniu, bo część polskich znaków jest dostępna bez zmieniacza, a poza
tym znaki są pogrupowane na klawiszkach mniej więcej zgodnie z
częstością występowania (ł samodzielnie, ą i ę razem, ś i ć razem, ż i
ń razem, ó i ź razem) co ogromnie przyspiesza pisanie. Poza tym
klawiatura maszynistki daje dostęp do wielu znaków niedostępnych w
klawiaturze programisty (§ ß ÷ × i znaki diakrytyczne do liter spoza
własnego języka). Brakuje mi tylko dostępu do nawiasów kątowych (<>),
które w wingrozie są tam gdzie są, tylko z altem zamiast shiftu, a w
OS-ie chyba o tym zapomnieli. Minusem jest też konieczność "sklejenia"
dużych polskich znaków, podobnie jak znaków obcych (z wyjątkiem Ł),
ale też nie są one za często używane. No i lepiej mieć polskie
"czapeczki" albo sobie poopisywać klawiszki, przynajmniej na początku.

--
Pozdrawiam,
Jan.