Re: OS/2 a NT

Autor: Jan Stożek (jasio_at_nowhere.pl)
Data: Wed 02 Dec 1998 - 22:48:04 MET

On Mon, 30 Nov 1998 17:41:33, "Grzegorz Szyszˆo"
<znik_at_avalon.wbc.lublin.pl> wrote:

> on opisuje polskie realia. polski rynek jest stosunkowo mlody, i sie
> utworzyl praktycznie podczas szczytu swietnosci netware. dlatego ma
> on nadal silna pozycje na polskim rynku.

        Ja bym docenił jeszcze jeden fakt: Novell bodaj jako pierwsza
zachodnia firma wszedł na polski rynek - na którym udział software'u
kradzionego wynosił wówczas 100% - z normalnym programem szkoleń i
certyfikacji.

> warp server niestety nie ma
> takich tradycji. historycznie rzecz biorac, warp mial wyzsze wymagania
> i nizsza wydajnosc od netware.

        Mało dziwne. Netware był zawsze optymalizowany jako serwer plików, a
nie serwer aplikacji. Dlatego pod względem wydajności szalenie trudno
go pobić (za to wielozadaniowość i stabilność na poziomie Win 3.x,
tyle że skoro praktycznie nie puszcza się na nim aplikacji, to nie ma
to większego znaczenia :D

> pamietaj ze netware dawal sie
> zainstalowac
> na jamiks tam dysku IDE, z jakimis tam 4MB ramu. kosmicznie malo jak
> na serwer, przy bogatym repertuarze uprawnien.

        Uprawnienia nadal są dużo lepsze niż np. w uniksach. Czasem trudno
się połapać, skąd się one biorą, ale w sumie jest to dużo
elastyczniejsze niż np. uniksowe. Jedyne, czego mi brakowało, to
uprawnień dla właściciela pliku (w NetWare bycie właścicielem jest
wykorzystywane głównie przy rozliczaniu zajętości dysku, a uprawnienia
są zorganizowane sowsiem inaczej).

> i to wystarczalo.
> potem ibm przemilczal sprawe, i mamy to co mamy. warp kwiczy, netware
> triumfuje mimo ze jest gorszy i drozszy. ale warto pamietac, ze netware
> nawet ze slabego procesora wyciska cuda.

        To zależy do czego jest gorszy. Np. "czwórkę" z NDS-em mikry może
dogoni za rok, jak wyjdzie NT 5 - a przecież NDS jest już na rynku ze
cztery lata. OS/2 też chyba nie ma porządnych usług katalogowych.

> btw. netware moze chodzic jako task w os/2. malo kto o tym wie :)

        Netware for OS/2 - owszem, jest dostarczany nawet razem z NetWare 4.
Podobno w takim wypadku dyski są obsługiwane szybciej niż pod czystym
OS/2. :D A na pewno lepiej jest zrobiona obsługa długich nazw - są
_zawsze_ widziane dla klienta DOS-owego, bo NetWare sam je w razie
potrzeby obcina.

> warp serwer niestety nie zastapi netware. powod jest prosty.
> wiele aplikacji (glownie pod dos) dla netware korzysta z pseudobazy
> danych o nazwie btrieve.

        Co poważniejsze sadzają najpierw na btrievie SQL-a i dopiero z tego
korzysta aplikacja.

> a poza tym autor chyba niedocenia linuxa.

        Zdecydowanie.

> gdyby tak byl na niego btrieve.....

        Jak będzie potrzeba, to ktoś zrobi emulgator GNU Ctrieve :D

--
Pozdrawiam,
Jan.