Re: Kilka pytan...

Autor: Przemysław Pawełczyk (warpman_at_friko5.onet.pl)
Data: Fri 20 Nov 1998 - 11:57:38 MET

On Fri, 20 Nov 1998 09:41:16 +0100 (CET), Piotr Kuriata wrote:

>Witam serdecznie
>Mam kilka pytan:
>1. Nie wiem jak daleko jest sprawa z wypuszczenie StarOffice na CD
>(Enter lub priv TeamOS/2). Wiem, ze byl problem tego typu iz
>StarDivision nie zezwala na inna dystrybucje niz poprzez internet
>(sciagajac wprost od nich),

Hi,
Nie, można pobierać z innych serwerów i firma wręcz o to prosi. A to
czy można na CD nie wiem, pytaj Lecha.
prosze mi wiec wyjasnic dlaczego na

>numerze specjalnym Chipa "Linux", byla wersja StarOffice'a dla Linuxa.
>Czyzby dla linuxa byly inne prawa niz dla OS/2?

Poza tym duże czasopisma w rodzaju CHIP (Vogel) i PCWK (IDG) mogą
więcej, przyjrzyj się Wydawcom a znajdziesz odpowiedź.

>2. Zamierzam kupic nowy komputer, prosilbym bardzo o sugestie i
>wypowiedzi na temat jaka karta grafiki, muzyczna, jaki CD-Rom, monitor
>itp. pojdzie mi dobrze pod OS/2.

Posłużę się listami zagranicznymi.
Karta grafiki: zdecydowanie Matrox G200, potem ELSA (chyba Office 2000)
        ale: mają się pojawić na 100% sterowniki OS/2 do kart z
procesorami Riva TNT i Intel 740
Muzyczna: wszystko co ma ESS
CD-ROM: każdy dobry ale sugeruję niższe szybkości16-24, te 32-40 i tak
nie wyciągają więcej niż 16-24
        radzę się również zastanowić nad DVD
SCSI: jeśli masz możliwość kup SCSI:
        Tanie karty UW np. Tekrama lub ASUS (innych na listach nie
polecają) kosztują do 400.
        Dysk HDD 2,1-3,2 GB ok.500-600. Wiem, że za te pieniądze
dostaniesz ok. 10 GB EIDE.
        Ale: 1) kiedyś trzeba zacząć, 2) jak Ci padnie 10 GB, a nie
będziesz miał zarchowizowane to wyrwiesz SOBIE wszystkie włosy
z... uciechy. A CD-ROM są tylko o ok. 200 droższe od ATAPI
        (EIDE). To samo dotyczy nagrywarek CD-R/RW, gdzie różnica
pomiędzy EIDE, a SCSI jest jeszcze mniejsza ok.100, chociaż
spotkasz firmy oferujące modele EIDE i SCSI w tej samej cenie (a masz
tu również CD-ROM, więc w sumie wychodzi, że CD-ROM EIDE ma tą
samą cenę co SCSI).
        UWAGA: nie patrz na SCSI poprzez pojedyncze elementy, patrz na
komputer SCSI jako całość, a przekonasz się, że SCSI nie jest
droższe od EIDE. Dobierz płyty i procesor Socket 7 o tej samej
        wydajnościco Socket 1, to różnica pokryje Ci wydatki na SCSI.

Monitor: Nie ma faworyta. Idziesz do sklepu z marką, którą sobie
wybrałeś czytając CHIPa lub coś innego, następnie każesz sobie ustawić
i uruchomić 10 sztuk, jeden obok drugiego, a przekonasz się, że każdy
jest innaczej ustawiony. Jak pójdziesz dosklepu z TV to przekonasz się,
że każdy ma inny odcień bieli. To samo jest (prawie) z monitorami
komputerowymi. Kolega będzie miał pudło super, Ty dostaniesz gorszy.
Monitory to loteria, ale by zminimalizować pecha, kupuj to co jest
"powszechnie" uzawane za dobre - NEC, Sony, Nokia, Philips... I patrz
na warunki gwarancji, z uwzględnieniem dostawy sprzętu. Tu firmy migają
się jak mogą. Jeśli nie masz własnego samochodu znajdź firmę w swojej
własnej klatce, innaczej będziesz musiał wynajmować doroszkę. Skrajnym
przykładem był (jest?) HP w dziedzinie drukarek, któremu należało
odesłać sprzęt do Warszawy. Ale podobno to się już zmieniło.

Do tej pory uzywalem karty grafiki S3
>- i jestem niezadowolony, z karty muzycznej ESS1689 rowniez nie (sesja
>windows zamiast dzwiekow, wydawala chore jeki), a zamiezam korzystac z
>multimedialnych kursow jezyka angielskiego.

Ale przecież szukasz sprzętu dla OS/2, a nie winDOS?

>Gdybyscie mogli napisac, co wasze komputery maja w srodku, bylbym
>bardzo wdzieczny.

Leżiej nie pytaj, bo od razu poszedłbyś po Macintosha! ;-) A na PeCety
pluł z daleka.

>3. Jak sie ma sprawa CD-romow z latkami i innymi takimi. Wiem, ze
>jest lista chetnych na stronach Teamu (jestem tam ;-)) ale co dalej?
>kiedy beda?

Było na liście, sięgnij klika dni wstecz.

>4. Ostatnio bylem na BBS Chipa, i maja tam kilka programow dla OS/2,
>czy ktos je uzywa i co to za programy?

Ja do CHIPa nie zaglądam i więcej NIGDY nie zajrzę, przeoczyłeś mój
list. Czytać owszem, ale Ich WWW czy BBS - NEVER.

Pozdrawiam,
Przemek

--
Przemysław Pawełczyk (Warpman)         Freelance journalist