Re: Sterownik SISIDE

Autor: Przemysław Pawełczyk (warpman_at_friko5.onet.pl)
Data: Fri 13 Nov 1998 - 11:45:06 MET

On Thu, 12 Nov 1998 22:37:20 +0100 (CET), Grzegorz Szysz o wrote:

>czy juz instalowales ten sterownik ? jak on sie zachowuje ?
>ja instalowalem starsza wersje sterownika na swojej starej plycie
>Asus P55SP4, chipset SIS ktorystam. jak mialem stary dysk IBM
>to chodzil ok. tylko ze Hard File Monitor nie mogl uzyskac
>informacji na temat SMART. procesor z tym sterownikiem mniej mi sie
>obciazal (ibm1s506 na 45%, ten sisowy na 23%), przy kopiowaniu
>z kupki na kupke na tym samym dysku.
>
>po wymianie na dysk IBM-DAQA-33240 3.2GB sterownik zwariowal. klamal po
>twardzielu ile wlazlo. zreszta ibm1s506 tez zwariowal, w efekcie
> [...]

Hi,

Zapewne pamiętasz jeszcze moje żale nad systemem, który wieszał mi się
parę miesięcy temu bez opamiętania. Wykluczyłem pamięć, procesor
(chociaż go nie wymieniałem) i wiele innych kart rozszerzeń. W efekcie
zjechałem z szybkością szyny na 66 MHz, a procesor Cyrix/IBM PR233 MX
ustawiłem na PR200. Do obsługi dysku, również IBM tylko DJAA-31270
(1200 MB) EIDE (PIO4), używałem sterownika systemowego

BASEDEV=IBM1S506.ADD /W

z najnowszych pakietów IDEDASD. Czyli zrezygnowałem ze sterownika
dostarczanego wraz z płytą ECS P5SD-B (SiS, 100 MHz, Socket 7, AT).
System się ustabilizował. Do momentu z przed dwóch tygodni, kiedy
wieszanie rozpoczęło się od nowa. W tej chwili głowy nie dam, ale na
80% podejrzewam dysk IBMa. Robiłem doświadczenia ze zmianami
sterowników, usuwaniem kart, sprzętu, zmianami w ustawieniach
sterownika i/lub BIOSu, itd., itp.

Na sterowniku SISIDE 1.39 (okazało się, że ten zamawiany wcale nie jest
nowszy - to ten sam co u mnie na dyskietce dołączonej do płyty; zresztą
sprawdziłem na WWW ECS - nic tam nowego nie ma) system wiesza się
częściej, nawet przy starcie systemu. Za to jak ruszy dysk działa
zdecydowanie szybciej (patrz tabela na końcu). Po powrocie do
sterownika IBM - system jest stabilniejszy, ale nie stabilny na 100% i
dużo wolniejszy.

Po Twoim liście spróbuję zmniejszyć PIO4 na PIO3 i sprawdzę pod różnymi
ustawieniami szyny i częstotliwości procesora. Ale to chwilę potrwa,
gdyż muszę skończyć parę artykułów. Jak przetestuję dam znać.
Dysk podejrzewam jeszcze z innego powodu. W 80% system wiesza się z
zapalaną lampką dysku. Poza tym, coraz częściej, ni z gruchy ni z
pietruchy, dysk zaczyna się kręcić przez dwie sekundy - może w ramach
kalibracji termicznej, może sprawdza złe sektory (chociaż narzędzia
dyskowe pokazują 0 uszkodzeń sektorowych - tu można podejrzewać, że
dysk IBM sam sprawdza złe sektory i nie ujawnia ich na zewnątrz), albo
jeszcze w innym nieznanymi mi celu. W każdym razie zachowuje się trochę
innaczej iż poprzednio. Zresztą staruszek ma już 4 lata, a ja nie mam
zwyczaju wyłączać komputera ani na noc, ani podczas wyjścia do
znajomych - pracuje na okrągło. Z tym, że mogły go wykończyć te częste
zawieszenia, po których jedynym ratunkiem było twarde zerowanie, czyli
"wtyczka sieciowa".

PS. Brakowało mi poniżej pkt.3 i 4, wobec czego uruchomiłem DiskIO i
komputer zamarł.
I tak się działo wielokrotnie, dopóki nie zmniejszyłem szyny na 66 MHz,
a procesora na PR 166 (66 x 2).
Kurde balans, mam już dość powoli tej zabawy. Najbliższe 1000 zł
pójdzie na kartę SCSI i dysk SCSI. NIGDY więcej EIDE i tego syfu.

Teraz trzy godziny testów i w efekcie zostałem na ustawieniach ja w
pkt.6. Ale czy jest to konfiguracja, która da stabilny systeme okaże
się w trakcie intensywnej pracy. Na razie nie mam wyjścia.

Pozdrawiam i sorry za przydługi liścik.
Warpman

Tabela:
1.
SIS /!M (z wyłączonym UDMA)
procesor 2,5 x 66 MHz = PR233

Dhrystone benchmark for this CPU: 228985 runs/sec

Hard disk 1: 64 sides, 619 cylinders, 63 sectors per track = 1218 MB
Drive cache/bus transfer rate: 10765 k/sec
Data transfer rate on track 0 : 2730 k/sec
Data transfer rate on track 617 : 2962 k/sec
CPU usage by full speed disk transfers: 10%
Average latency time: 0.4 ms
Average data access time: 38.7 ms

2.
SiS bez /!M (włączone UDMA)
szyna 83,3 MHz, procesor x2,5 = 208,25 MHz

Dhrystone benchmark for this CPU: 287266 runs/sec

Hard disk 1: 64 sides, 619 cylinders, 63 sectors per track = 1218 MB
Drive cache/bus transfer rate: 12427 k/sec
Data transfer rate on track 0 : 3201 k/sec
Data transfer rate on track 617 : 2959 k/sec
CPU usage by full speed disk transfers: -13%
Average latency time: 0.4 ms
Average data access time: 40.9 ms

Teraz nastąpiła zmiana częstotliwości szyny i procesora, system się
ustabilizował.

3.
Sterownik: IBM
Procesor PR166 (66x2)
Szyna: 66 MHz
BIOS Dysk: Auto (PIO4)

Dhrystone benchmark for this CPU: 180634 runs/sec

Hard disk 1: 64 sides, 620 cylinders, 63 sectors per track = 1220 MB
Drive cache/bus transfer rate: 3674 k/sec
Data transfer rate on track 0 : 2300 k/sec
Data transfer rate on track 618 : 2920 k/sec
CPU usage by full speed disk transfers: 51%
Average latency time: 0.5 ms
Average data access time: 42.0 ms

4.
Sterownik: IBM
Procesor PR166 (66x2)
Szyna: 66 MHz
BIOS Dysk: PIO3 - zmieniłem w BIOSie z 4 na 3

terownik: IBM
Procesor PR166 (66x2)
Szyna: 66 MHz
BIOS Dysk: PIO3

Dhrystone benchmark for this CPU: 172133 runs/sec

Hard disk 1: 64 sides, 620 cylinders, 63 sectors per track = 1220 MB
Drive cache/bus transfer rate: 3826 k/sec
Data transfer rate on track 0 : 2316 k/sec
Data transfer rate on track 618 : 2787 k/sec
CPU usage by full speed disk transfers: 49%
Average latency time: 0.5 ms
Average data access time: 40.4 ms

Teraz zmiana procesora na 3x66 MHz i BIOS Auto

5.
Sterownik: IBM
Procesor PR233 (66x3) powinno być 266, ale tak wykrył BIOS
Szyna: 66 MHz
BIOS Dysk: Auto

Dhrystone benchmark for this CPU: 276100 runs/sec

Hard disk 1: 64 sides, 620 cylinders, 63 sectors per track = 1220 MB
Drive cache/bus transfer rate: 4302 k/sec
Data transfer rate on track 0 : 2762 k/sec
Data transfer rate on track 618 : 2962 k/sec
CPU usage by full speed disk transfers: 54%
Average latency time: 0.4 ms
Average data access time: 42.3 ms

6.
Zostawiam ustawienia komputera jak wyżej, zmieniam sterownik na SIS
Sterownik: SIS
Procesor PR166 (66x3)
Szyna: 66 MHz
BIOS Dysk: Auto

Dhrystone benchmark for this CPU: 270116 runs/sec

Hard disk 1: 64 sides, 619 cylinders, 63 sectors per track = 1218 MB
Drive cache/bus transfer rate: 12535 k/sec
Data transfer rate on track 0 : 3272 k/sec
Data transfer rate on track 617 : 2963 k/sec
CPU usage by full speed disk transfers: -15%
Average latency time: 0.4 ms
Average data access time: 40.7 ms

--
Przemysław Pawełczyk (Warpman)         Freelance journalist