Re: "Zawieszenie" IBM1S506.ADD

Autor: Jan Stoek (jasio_at_nowhere.pl)
Data: Sun 13 Sep 1998 - 23:36:24 MET DST

Witam,

        4 września pytałem o możliwe źródła problemu z "zawieszaniem" na
dłuższą chwilę drivera IBM1S506.ADD. Dostałem dwie odpowiedzi - za
które serdecznie dziękuję - sugerujące przezworkowanie napędów.
Niestety, nie pomogło, a w każdym razie nie radykalnie. Jednak przy
okazji wykonałem krótką serię testów, których wyniki mogą się komuś
przydać.

        Konfigurację napędów opisałem w oryginalnym liście; przytaczam go na
końcu, więc nie będę się powtarzał. Ponieważ ma to najprawdopodobniej
znaczenie, uzupełnię te dane o dodatkowe szczegóły: "mamuśka" A-Trend
ATC-1030 430VX, CDROM Philips PCA 243 CD/M2, ZIP ATAPI, jeżeli
instrukcja nie kłamie, to Iomega. Ponieważ obydwie odpowiedzi
sugerowały związek problemu z kolejnością dysków, zmierzyłem czas
ładowania IBM1S506 w różnych konfiguracjach napędu na drugim kanale. Z
braku czasu, a także z powodu obudowy nie sprzyjającej nadmiernemu
grzebaniu, pierwszy kanał IDE zostawiłem w spokoju. Być może
niesłusznie - kiedyś miałem na tej samej płycie problem ze współpracą
dysku na pierwszym kanale z CDROM-em na drugim (samotny dysk
zazworkowany jako master na pierwszym kanale działał poprawnie tylko
wtedy, gdy na drugim kanale nie było CDROM-u), choć zdaje się, teoria
mówi, że kanały są od siebie niezależne. Zresztą na pierwszym kanale i
tak mam dwa dyski, więc niezależnie od wyniku raczej niechętnie
powiesiłbym na każdym kanale HDD+ATAPI.

        Wykonałem trzy pomiary czasu ładowania drivera (od pojawienia się na
ekranie nazwy drivera do pojawienia się nazwy następnego drivera).
Niestety, z braku stopera lub zegarka elektronicznego ze stoperem
posługiwałem się budzikiem z sekundnikiem. Wyniki są więc
orientacyjne, ale i tak wystarczająco ciekawe.

Wyniki:

        CDROM ZIP CZAS
        ~~~~~ ~~~ ~~~~
        MR - ok. 29 s
        MR SL ok. 34 s
        SL - ok. 7 s
        SL MR ok. 50 s
        - - ok. 2 s (!)
        - SL ok. 7 s
        - MR ok. 23 s

        Uwagi dodatkowe:
        1. Podczas najdłuższego testu (ZIP-MR i CD-SL) próbowałem również
zmienić niektóre opcje w setupie płyty; np. BIOS umożliwia wybranie
trybu obsługi urządzenia (normalnie mam na AUTO, sprawdziłem również
MODE 0), spróbowałem też zamienić geometrię dysku AUTO na NONE.
Obydwie zmiany nie wpłynęły na czas ładowania.

        2. W tym samym teście próbowałem również włożyć do napędów nośniki.
Bez wpływu na wynik.

        3. Nie zwróciłem wcześniej uwagi na zachowanie LED-a kontrolera -
przyjrzałem się temu już po zamknięciu komputera i nie chciało mi się
go ponownie otwierać - ale od POST-u jego lampka pali się cały czas i
gaśnie mniej więcej w momencie zakończenia ładowania IBM1S506. Potem
jeszcze na chwilę błyska, chyba w momencie ładowania driverów FLT. A
potem, to już błyska w takt pracy napędów. Pod DOS zachowanie jest
nieco inne: lampka gaśnie po dostępie do dysków wymiennych. Jeżeli nie
mam nośników, to pali się bez przerwy. Pod Linuksem chyba zresztą też
(odpaliłem go tylko raz, więcej już nie zdążyłem).

        Wnioski:

        1. Dowolne z badanych urządzeń powieszone na drugim kanale znacząco
wydłuża czas ładowania IBM1S506.

        2. Wbrew pojawiającym się wcześniej na liście sugestiom, samotne
urządzenie slave nie musi blokować magistrali - w mojej konfiguracji
zarówno CDROM jak i ZIP w takiej konfiguracji uruchamiały się znacznie
szybciej (ok. 7 s; różnica pomiędzy napędami w granicach błędu
pomiaru) niż jako master (25-30 s; CDROM nieco wolniej). Różnica w
czasie jest uderzająca.

        3. W przypadku CDROM-u ustawionego jako master, z pewnym
przybliżeniem czas uruchamiania urządzeń można do siebie dodać: IDE 1
- ok. 2 s., CDROM MR - ok. 27 s, ZIP SL ok. 5 s, razem - ok. 34 s. W
przypadku CDROM-u slave, "coś" powoduje dodatkowe wydłużenie tego
czasu o ok. 15 s.

        Wnioski ogólne:

        1. Konfiguracja urządzeń IDE jest nadal zajęciem nietrywialnym. ;)

        2. Zasada "samotne urządzenie na IDE 2 nie powinno pracować jako
slave" jest w ogólnym przypadku nieprawdziwa.

        3. Najwyraźniej OS niespecjalnie lubi moją kombinację urządzeń.
Ciekawe, że nieco bardziej nie lubi samotnego CDROM-u master niż ZIP-a
master, choć w przypadku podpięcia obydwu urządzeń - woli CDROM+ZIP
niż ZIP+CDROM.

        4. Niewykluczone, że mój A-Trend ma coś zwalone w kontrolerze IDE;
może nawet w samej konstrukcji kontrolera.

        Zastrzeżenia:

        Proszę pamiętać, że badałem wyłącznie czas ładowania drivera
IBM1S506.ADD. Nie miałem czasu badać również pracy urządzeń w różnych
kombinacjach po załadowaniu systemu. Wszystkie czasy są orientacyjne;
miałem bardzo nieprofesjonalne stanowisko pracy.

        I to by było na tyle. A może ktoś ma coś ciekawego do dorzucenia?

        Pozdrawiam,

        (js).

-------------------------

Witam,

        Mam następujący problem: podczas butowania, po załadowaniu
IBM1S506.ADD system zawisa mi na mniej więcej minutę do półtorej (czas
w zasadzie powtarzalny) i dopiero po tym czasie wznawia butowanie.

        Na początku myślałem, że to opisany w jakimś readme problem z
busmasteringiem (wyglądało na kompletny zwis), ale okazało się że nie.
Ostatnio dołożyłem drugi dysk twardy i czas zawiśnięcia wzrósł do
półtorej minuty (też już myślałem, że to coś na sztywno). Czy da się z
tym cholerstwem coś konstruktywnego zrobić?

        Moja konfiguracja:

        Merlin PL + FP 6 UK

        IDE_1 ST506/IDE Controller (on board)
        HD_0 WDC AC22500L
        HD_1 DPEA-31080

        Na drugim kanale IDE mam ZIP-a i CD-ROM; mam pewne powody, by
wiązać
"zawieszenie" z elementami obsługi tychże (albo drugiego kanału) - gdy
w ramach walki podczas podłączania drugiego dysku odłączyłem obydwa
napędy (zabrakło mi prądu w obudowie :) to system zabutował się
całkiem żwawo i bez zbędnych przestojów.

--
Pozdrawiam,

Jan.

PS. Mój adres: nowhere = Polbox.