Re: musthave?

Autor: Mirek Nowakowski (nowam_at_pg.gda.pl)
Data: Wed 16 Apr 1997 - 21:20:57 MET DST

Piotr Popik <nfpopik_at_kinga-cyf-kr.edu.pl> pisze:
> OSiarze mili,

> Chcialbym wiedziec, czy jest jakis program do sledzenia zmian jakie
> wprowadza instalowanie nowego programu. Lub/i deinstalator.

Dla programow wykorzystajacych instalator IBM-owski nie jest to
potrzebne. Jest tam zawsze funkcja deinstalacji. Jest ponadto pakiet
(shareware) UniMaint Maintenance Suite for OS/2 (demo znajdziesz np. na
ftp.ia.amu.edu.pl/os2/musthave/unimdemo.zip,
ftp.man.poznan.pl/pub/os2/demos/unimaint.zip). Jest to rozwiniecie
IniMaint i MultiMaint. Ma to wiele roznych funkcji do zachowywania,
odzyskiwania, grzebania w dektopie, plikach INI i podobno -- nie
korzystalem z UniMaint -- odinstalowywania programow.

> Czy naprawde poza NEMO nie ma nic inteligentniejszego (lub: latwiejszego do
> uzycia)? Moze winda to nic w porownaniu z OS, lecz przynajmniej takie
> aplikacje jak Norton Navigator dla operacji na plikach to cudo w porownaniu
> z tym co jest w Merlinie.

Alez jest -- czego dusza zapragnie. Jest klon Xtree -- nazywa sie ZTree
Bold. Najnowsza wersja 1.75 pojawila sie wczoraj ma hobbes w incoming i
na leo.org (ftp.leo.org/pub/comp/os/os2/leo/systools/ztb175.zip). Jest
File Commander/2 (klon nie jedyny wiadomo czego), jest tez polecany
przeze mnie FM/2 (korzystam na zmiane z niego i ZTree Bold). Jak ktoz sie
decyduje na FM/2 (np. ftp.ia.amu.edu.pl/os2/musthave/fm2_252.zip) to
powinien zassac takze fm2utils.zip (tamze) -- dodatkowe free narzedzia do
FM/2 (kill, defragmentacja FAT i HPFS i wiele, wiele innych bardzo
pozytecznych spraw) i moze jeszcze ftaskbar.zip (tez obecne na musthave)
-- pasek zadan z ekranami wirtualnymi. Razem bardzo uzyteczne trio,
chociaz FM/2 moim zdaniem cierpi na "zespol Windowna" -- zbyt rozbudowany
i nie wszystko do konca dziala.

A poza wszystkim -- WPS naprawde sam wszystko zalatwia, a te wszystkie
FC/2, Nemo, ZTree Bold czy FM/2 to przede wszystkim uklon w strone
przyzwyczajen uzytkownikow przesiadajacych sie z DOS-a czy Windy.

Aha, z komercji -- oczywiscie Object Desktop! Troche o tym co on moze --
dalej.

> Czy nie mozna w samym Merlinie kniknac na plik zzipowany, zeby zobaczyc co
> ma w srodku? NEMO moze to zrobic, ale przynajmniej na dysku FAT zglasza
> blad: "Could not extract x.x to stored attributes"

Z menedzerow plikowych shareware moim zdaniem bezkonkurencyjny jest tu
FM/2. Pozwala odzipowac ZIP-y z ZIP-a i obejrzec ich zawartosc. Jest
takze (nie korzystalem) Archive Folder (na musthave plik af0_32b.zip) --
archiwum jest widziane jako folder.

Z komercji Object Desktop -- obsluguje (jak foldery) archiwa zaglebione,
pozwala obejrzec pliki z dowolnego poziomu archiwum a nawet odpalic EXE
bezposrednio z archiwum. Najnowsza wersja bodaj 1.52, jest zwykla i PRO.
Caly Object Desktop to kombajn jak cholera, obsluga archiwow jak folderow
to tylko jedna z mozliwosci (inne to np. dodatkowe mozliwosci folderow,
ekrany wirtualne, zakladkowa Wyrzutnia, mozliwosc zapisu na dyskietkach
plikow o dlugich nazwach). Wymaga pamieci!

> Jak
> zrobic, zeby klikniecie na podkatalogu otwieralo nowy a zamykalo stary,
> dosc denerwujace jest zamykanie np. 7 okien.

Folder|Ustawienia, zakladka Okno. Trzy mozliwosci wyboru. Ponadto warto
wiedziec, ze otwarcie foldera przy wcisnietym klawiszu Shift (np.
Shift+double_click) powoduje otwarcie wybranego foldera lub programu z
rownoczesnym zamknieciem foldera poprzedniego. To dziala takze w druga
strone. Wybierajac z menu foldera Folder|Otworz nadrzedny przy wcisnietym
Shift powodujesz, ze otwierasz foldera-ojca zamykajac rownoczesnie
folder-dziecko (bez Shift -- dziecko pozostanie otwarte).

> Najlepszy screensaver jaki znalazlem.. (ScreenSaver 2.4
> Siegfireda Hanisha) hmm... Nie jest to cudo. Moze ktos zna lepszy, np.
> oparty na OpenGL?

Jak juz koniecznie chcesz bajerow, to jest takze rownorzedny Blanker
(ftp.man.poznan.pl/pub/os2/pmtools/blankr60.zip). W jednym pliku wersja
Lite oraz Full. Lite ma tylko wygaszacz i Clipchar (kopiowanie znakow do
schowka przez wybor z wyswietlanego zestawu -- obsluguje nasza strone
kodowa!), Full dodatkowo przypisywanie zdarzen do kombinacji klawiszy,
Scheduler, Alarm, kopiowanie ekranu lub jego czesci do Schowka,
zarzadzanie zadaniami dla drukarek. Wymaga (jak i ScreenSaver) biblioteki
emx. Nie wybieraj pliku z "g" na koncu, bo to wersja niemiecka (chyba, ze
lubisz...).

Jak Ci sie znudza bajery to systemowa blokade pulpitu mozesz takze
zdefiniowac jako wygaszac, a ponadto masz sprawny, bezbajerowy Cynos
BlankIt! 2.0 (plik blnkit20.zip na hobbesie).

> Podobnie z animowanymi kursorami: Czy cos takiego istnieje dla OSa? Ktos
> powie, ze to bajer i po_co_ci_to, moze bajer, ale w 95 dosc fajny...

Jest od groma na hobbes.nmsu.edu/pub/os2. Ale radze ostroznosc! Jak nie
chcesz miec klopotow, to raczej sobie ten bajer odpusc!

> Jak odpalic aplikacje TCP dla Windy spod Merlina: Np. Netscape i inne

Ze zapytam: PO CO :-O ? Widzialem juz paru goracych zwolennikow Eudory,
ktorzy zbierali szczeki z podlogi po zobaczeniu co moze PMMail (plik
pmm191.zip na hobbes i musthave, albo u producenta na www.southsoft.com).

Problemy z uruchamianiem windziarskich aplikacji TCP pod Warpem wynikaja
przewaznie z niepoprawnej definicji SET ETC w AUTOEXEC.BAT, istnienia
kilku kopii WINSOCK.DLL, niepoprawnej lokalizacji tegoz pliku,
nieladowania sterownikow wirtualnych w CONFIG.SYS. Przerabialem to z
Netscape/2 i Warpem 3.0. Jezeli to Ciebie interesuje, to daj znac,
odgrzebie oryginalny przepis, moze zaskutkuje pod Merlinem? Tylko jeszcze
raz sie pytam: PO CO? Przeciez OS/2 ma do Internetu niemal wszystko (moze
z wyjatkiem PM czytnika newsow obslugujacego ISO-8859-2 i pracujacego
off-line, bo tekstowo wystarczy duet Yearn+Souper; to sie jednak lada
dzien zmieni, bo oczekiwane jest pojawienie sie PMINews).

Sorry, rozpisalem sie...

OSciski!
Mirek Nowakowski