re:_intel_cyrix_amd_?????

Autor: Przemyslaw Pawelczyk (przemekp_at_ii.uj.edu.pl)
Data: Mon 07 Apr 1997 - 17:12:15 MET DST

On Sun, 23 Feb 1997 21:22:43 +0100 (CET), stankos_at_david.silesia.pik-net.pl wrote:

>Mam zamiar przesi±¶æ siê z 486DX100Mhz na ...? No w³a¶nie, nie wiem na co?
>Pytam wiêc szanownych dyskutantów czy kto¶ pracuje na procesorze nie intelowskim
>i do¶wiadczy³ jakich¶ problemów.
>Kusz± ceny AMD...ale podobno pod DOSem s± z nim jakie¶ problemy.
>Cyrix -???
>

>Krzysztof Stañkowski
>mailto:stankos_at_silesia.pik-net.pl
>http://www.silesia.pik-net.pl/~stankos

Cze˜† Krzysztof,

Poruszyˆe˜ temat, ktr¢ry w Warpowisku nie zostaˆ jeszcze rozwini©ty. Niniejszym ogˆaszam ankiet© na opis wˆasnego
sprz©tu, kt¢ry pracuje poprawnie z OS/2. Prosz© opisywa† tylko takie konfiguracje, kt¢re do poprawnej pracy
wymagaˆy co najwy¾ej nowch sterownik¢w. Ci©¾kie boje z hardwarem pozostawmy na inne strony.

Z wˆasnego do˜wiadczenia mog© napisa† co nast©puj©.

W marcu przesiadˆem si© z 486 TI DX40/80 VLBus na:

1. Procesor AMD 133 MHz
Mo¾e tak powszechne uwagi koleg¢w, ¾e AMD «le si© spisuje w Warpie wynikaj¥ z faktu u¾ywania przez nich
starszych wersji procesor¢w tj, do 100 MHz wˆ¥cznie. Nawet PC Magazine Po Polsku (chyba w sierpniu 96) pisaˆ w
artykule o procesorach, ¾e AMD pracuje nad poprawkami, wˆa˜nie przed pojawieniem si© wersji 133 MHz.

2. Motherboard Abit PR5 R2 PCI Award BIOS.
Abit i AMD maj¥ dobry serwis w Internecie. A jak szybkie s¥ pˆyty Abit mo¾ecie si© przekona† zagl¥daj¥c do PC
Kuriera 25/96 str.74, lub do Entera 2/97, str. 74.

3. Karta graficzna Jaton Corp. Video-57P PCI z ukˆadem Trident 9680, o kt¢rym pisaˆ (chyba) w OS/2 Computing!
Magazine Ronny Ko, w wydaniu wrze˜niowym 96 lub co˜ koˆo tego. (Wybaczcie te przybli¾one dane ale padˆ mi
dysk ze wszystkimi danymi. Zacz¥ˆem warpowa† na nowo.) Procesor wspomaga sprz©towo MPEG i AVI poprzez
skalowanie, rastrowanie (dithering), nakˆadkowanie (overlay) i konwersj© kolor¢w. Karta ma na CD sterowniki do
OS/2, W'3.xx, W'95 i NT oraz S/W Xing MPEG Player (nie zadziaˆaˆ pod OS/2) plus multum film¢w MPEG. Ja mam
monitor VGA mono na 256 odcieni i dlatego nie potrzebowaˆem czego˜ wielkiego. A karta jest tania i dziaˆa (wzi¥ˆem
ostatni¥ - to chyba co˜ m¢wi!). Szersze info na ¾¥danie. ;-)

4. Karta muzyczna Sound Vision 16 Gold rev.4.0 (Malifax Computers) z procesorem ES1688. Patrz uwagi Jacka
Grabowskiego w Enterze 3/97, na str. 99 i nast. Karta ta dziaˆaˆa pod Warpem 4.0 i komputerze 486 z VLBusem.
System nie miaˆ problem¢w z obsˆug¥ sterowania gˆosem. U¾ywaˆem mikrofonu "home made" tj. wkˆadki elektretowej
z rezystorem, kondensatorem i bateri¥. Jak to dziaˆa w nowym komputerze jeszcze nie sprawdzaˆem.

5. CD-ROM Sony CDU55E ATAPI 2x. Ten sam, co sprawiaˆ kiedy˜ (dwa lata temu) wszystkim kˆopoty, gdy¾ nie w
peˆni implementowaˆ ATAPI (wymagaˆ uaktualnionych sterownik¢w kompaktowych *.ADD i *.FLT).

6. Pami©† 40 MB = 32 MB EDO DRAM (2 x 16 MB = Bank 0) + 8 MB DRAM (2 x 4 MB = Bank 1). Pˆyta korzysta z
obu rodzaj¢w, byle tylko siedziaˆy w osobnych bankach.

Mankamenty:

1. Podczas startu systemu OS/2 dˆugo marudzi nad nap©dem CD-ROM.

2. VDISK.SYS kˆ¢ci si© z jakim˜ ATAPI, co powduje generowanie TRAP 0006 i komunikat o ATAPI????.

3. W PMMail v. 152 (nie najnowszej) nie dziaˆa Cut (Shift-Del), PMMail si© zawiesza. Pomaga wywoˆanie okna zadaä
i zabicie procesu (lub ka¾da inna metoda cybernetycznego homicide).

Innych nie zauwa¾yˆem ale te¾ i kr¢tko pracuj©.

Tak wi©c Krzysztofie, je˜li jeste˜ odwa¾ny to wybierz AMD lub Cyrixa. Ja staram si© nie u¾ywa† Wintela gdzie tylko
mo¾na. Ich monopol jest wkurzaj¥cy, dlatego maj¥ takie bardzo drogie wyroby.

Pozdrawiam serdecznie,
Przemek P.