Re: OS/2 nie widzi partycji Win95

Autor: Leszek Gerwatowski (bigl_at_tg.com.pl)
Data: Thu 20 Mar 1997 - 12:01:00 MET

In <5gp7ri$9qi_at_info.cyf-kr.edu.pl>, osocha_at_mech.pk.edu.pl (Przemyslaw Osocha) writes:

>Nieporozumienie, ukrywanie partycji primary wynika z niedoskonalosci
>DOS-a, tak ze moze byc widoczna tylko jedna partycja primery, inne sa
>hidden. A inne systemy :-) no coz : robia dokladnie tak samo, albo nie
>robia nic wogole.

[....]

>Powtarzam, ograniczenie wynika z DOS-a, a nie jest wina OS-a, i inne
>systemy , z tego co wiem, nie proponuja rozwiazania wcale, lub
>proponuja anoalogiczne do OS-owego.

Nieprawda.

Przykład numer 1:

Linux widzi wszystkie partycje na wszystkich dyskach. Wszystkie można
montować (oczywiście gdy obsługiwany jest dany system plików) i nie ma
znaczenia czy jest to partycja primary czy też extended.
Wystarczy że powiem że chcę zamontować /dev/hda3 czy też /dev/hdc5 i on
zamontuje to! Na dysku można mieć cztery partycje primary lub extended i na
każdej z partycji extended do 4 dysków logicznych i to jest jedyne ograniczenie
i ono już rzeczywiście nie zależy od żadnego systemu. Natomiast przy Linuxie
mogę mięc na dysku powiedzmy 4 partycje primary i wszystkich jednocześnie
używać - żadna nie jest w jakikolwiek sposób "ukryta" (chociaż mogą to być
partycje "DOS-owe"). Więc jest to graniczenie OS/2 a nie czegoś innego.

Przykład numer 2: (jeszcze nie do końca sprawdzony)

Rozmawiałem niedawno z kumplem, który instalował Windows NT 4.0
i twierdził że zainstalował je na partycji primary i była to druga partycja
primary na dysku. Windows NT widziało to tak, że DOS był na pierwszej
partycji primary (c:) a Windows NT na drugiej (d:) i spod windows NT obie
partycje były widoczne! Nie sprawdziłem jeszcze tego naocznie ale wierzę
mu (jest zdecydowanym przeciwnikiem M$). Zresztą jest to zgodne z "zasadami
przydzielania literek" - najpierw wszystkie partycje primary w kolejności
dysków a potem wszystkie extended też w kolejności dysków.

Argement koronny:

Z tego co rozumiem wspominany wcześniej programik do czytania ext2fs
umożliwia określenie jak będą mapowane partycje do literek dysków
(c:, d: ...) i umożliwia widzenie ukrytej dosowej partycji primary.
Więc jak widać można to zrobić tylko że standardowo w OS/2 brakuje
takiego programiku i opisu do niego!!!

MORAŁ:

IMHO po doświadczeniach z Linuxem mam już zdecydowanie dośc głupiego
przypisywania literek do konkretnych partycji zamiast po prostu podawać jej
numer i identyfikator dysku (a w Linuxie i tak jest to potrzebne tylko do tego,
żeby wiedział z którego dysku ma startować i co podmontować na początku i
jak nie pasuje to można to ręcznie zmienić zwykłym edytorem tekstowym w
jednym pliku i wszystko gra). Dlaczegóż to OS/2 zachowuje się tak, że jak
jest na partycji extended (d:) i podłączam drugi dysk z partycją primary to
literka dysku z OS/2 zmienia się na e: (to jeszcze jakoś możnaby wybaczyć)
i OS/2 już z tej partycji nie wystartuje! Oczywiście jest to pytanie retoryczne
bo ja wiem dlaczego tak się dzieje ale coraz trudniej jest mi zrozumieć
dlaczego tak musi być?!?!?!

(Mimo wszystko) OS-owo pozdrawiam!

Leszek Gerwatowski
bigl_at_tg.com.pl