Re: Zakup os/2 w Polsce

Autor: Jaroslaw Poswiata (prezes_at_ds2.pg.gda.pl)
Data: Thu 27 Feb 1997 - 17:51:31 MET

Cze!

Jaroslaw Tabor:
> odpowiedniki polecen UNIX-a) sa dostepne w wersji tekstowej i GUI. Mozliwa jest takze
> praca zdalna ( telnetd ), z aplikacjami tekstowymi. Nie ma jednak takich zabezpieczen
> jak UNIX. tzn. jak sie wejdzie przez telnet-a to mozna dobrac sie prawie do
> wszystkiego.

W rozpetanej przeze mnie burzy na liscie zwrocilem uwage na dostep ze
stacji odleglych w sieci. W zwiazku z tym mam kilka pytan:
  - Czy w ogole zostalo przewidziane cos takiego jak wielu userow?
  - Czy istnieje cos takiego jak ich prawa dostepu do roznych czesci
    sprzetu i oprogramowania?
  - Czy mozna tworzyc specjalne grupy, dla ktorych beda "pasowaly"
    odpowiednie prawa, zeby nie komplikowac sobie zycia.
Pytania te wynikaja z mojej wczesniejszej pracy na Lantasticu i przekretow
w windzie...

Tomasz Finke:
> Wlasnie, a haslo do telnetd jest wpisane JAWNIE w tekstowym pliku
> konfiguracyjnym. IBM wykazal sie w tym wypadku zdumiewajacym brakiem
> wyobrazni.
Tu mozna zadac rozwiniecie poprzedniego pytania:
  - czy dla tego pliku ini mozna zrobic takie prawa dostepu, zeby mogl go
    przeczytac tylko "root" i system (w odpowiedniej chwili)?
  - Czy on musi byc dostepny dla wszystkich (tak jak np. passwd w un*ixach).
  - Czy mozliwe jest zrobienie podobnego myku jak w SunOS-ie (plik z
    haslami jest dostepny tylko dla wybranych procesow)

A tak w ogole to mam pewien pomysl: jezeli mozna pominac haslo przy
logowaniu sie, to moze w login-skrypcie (czy istnieje cos takiego?) wwalic
mu czytanie hasla, ktore bedzie w jakims tam dziwacznym pliku zakodowane
cudacznie i beda one porownywane? Czy login skrypty to tylko jakies proste
sekwencje, po ktorych nastepuje zalogowanie?

Bo jak na razie poza cena :-( w os-ie wszystko mi sie widzi: jest to to co
chcialbym miec ;-)

                                                 Jaroslaw Poswiata
                                                prezes_at_ds2.pg.gda.pl

ps. sorry, ze dopiero teraz, ale wczoraj zapomnialem to wyslac...