Re: Zwiekszenie cache'a dyskowego

Autor: Tomasz Finke (tom_at_sprocket.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 26 Feb 1997 - 14:52:38 MET

Grzegorz Bodaszewski (warta_olsztyn_at_telbank.pl) wrote:

> Jakie to są bazy danych ? Ja musze uzywac DOS-owego FoxPro, ale
> dzięki temu nie mam problemow z cache - przydzielam Foxowi odpowiednia
> ilosc pamieci DPMI i sam sobie znakomicie radzi.

Uzywam IBM Translation Manager/2 do tlumaczenia roznych produktow IBM.
Za pomoca tego narzedzia byly m.in. tlumaczone Warp 3 i 4. Pliki
zrodlowe do tlumaczen maja postac ASCII i format bedacy odmiana
SGML. Tekst jest podzielony na segmenty mniej wiecej pokrywajace
sie ze zdaniami. TM/2 ma te zalete, ze tworzy baze danych o angielskiej
i polskiej wersji danego segmentu. Dzieki temu zdanie raz przetlumaczone
w jednym pliku nie musi byc juz tlumaczone w innym, a w tekstach
komputerowych powtarzajacych sie zdan sa cale masy ('Nacisnij klawisz
Enter' etc). Umozliwia to rowniez tlumaczenie jednego produktu
przez wiele osob pracujacych w sieci na tej samej bazie, dzieki czemu
zapewnia sie spojnosc tlumaczenia. Bazy tworzone przez TM/2 moga miec
ogromne rozmiary, np. baza dla Warpa 4 miala rozmiary rzedu 100 MB.
Nowo tlumaczony plik mozna poddac analizie i automatycznie przetlumaczyc
te segmenty, ktore dokladnie pasuja do znajdujacych sie w bazie.
Dodatkowo w czasie tlumaczenia sporo pracy zaoszczedza wystepowanie
tzw. 'fuzzy matches', czyli identycznych zdan rozniacych sie drobiazgami,
takimi jak pojedyncze słowo albo np. nazwa polecenia. TM/2 podpowiada
te zdania i mozna je latwo wstawic do pliku docelowego i poddac drobnej
edycji. Niestety analizowanie pliku albo, co gorzej, reorganizacja bazy
segmentow po jej uszkodzeniu sa procesami dosc dlugotrwalymi i powoduja
bardzo intensywne korzystanie z dysku. Dlatego tez zadalem pytanie
o mozliwosc zwiekszenia cache'a dyskowego ponad 2 megabajty, co na pewno
przyniosloby dobre efekty w postaci przyspieszenia pracy. Dziwi mnie,
ze IBM wstawil to sztywne ograniczenie, przeciez nawet w DOS-ie mozna
bylo samemu zdecydowac o wielkosci cache'a i nie bylo takich limitow.
Widocznie Big Blue uznal, ze 2 mega powinno wystarczyc kazdemu (skad
to znamy?).

Tomek

PS. A moze ktos ma zhackowane hpfs.ifs?