Re: Zakup os/2 w Polsce

Autor: Tomasz Stelmaszczuk (calder_at_ikp.atm.com.pl)
Data: Wed 26 Feb 1997 - 14:19:38 MET

In <Pine.GSO.3.93.970225215127.20936D-100000_at_delta.ds2.pg.gda.pl>, Jaroslaw Poswiata <prezes_at_ds2.pg.gda.pl> writes:
<CUT>
> Moje pytania brzmia:
> - jaka istnieje mozliwosc zakupu os-a w wersji connect, albo jakiejs
> takiej obslugujacej siec. Cele mozna uznac za edukacyjne (student PG)
Dostępne są dwie wersje OS/2, które można uznać za sieciowe: OS/2 Warp Connect v.3
i (znacznie świeższa) OS/2 Warp v.4 (Merlin). Obydwie dostępne są w polskiej
wersji językowej.
Cena edukacyjna istnieje (wyłącznie w naszej firmie) i jest o 15 % niższa
od cen RSP podawanych w cenniku. Zniżki dotyczą wszystkich obecnych tam
produktów. W przypadku OS/2 Warp v. 4 będzie to 215 $ + VAT. Ponieważ koszt
przekracza 500 PLN przesyłka - jeśli zamówienie zostanie złożone -
będzie wysyłana pocztą kurierską na nasz koszt. Szczegóły na naszej WWW.
> - jak jest z dostepnoscia kompilatorow: chodzi mi glownie o Wattcoma
Nie sprzedajemy produktów Watcoma (teraz już zawartego w PowerSoft). Dostępne
natomiast są kompilatory IBM z rodziny VisualAge (C/C++, Smalltalk, Cobol).
Ich ceny są również zawarte na naszej WWW i - podobnie jak w stosunku do
reszty produktów istnieją 15-o procentowe zniżki edukacyjne.

> - Czy mozliwa jest praca w trybie tekstowym z pelnymi mozliwosciami
> zapewnianymi przez os-a
Nie. Praca wyłącznie w trybie tekstowym to rezygnacja z obiektowych
mechanizmów Workplace Shella. Pozostaje oczywiście wielozadaniowość
i 32 bity.

> - Czy mozliwe jest uruchamianie (w pelni poprawne) programow pracujacych
> pod dos-em typu ncsa telnet (moze jest cos lepszego pod os-a, z packet
> driverem jezeli nie jest dostepny tcp/ip) i inne ciekawostki znane
> wszystkim pececiarzom?
Tak.
> - Czy pod os-a istnieje cos takiego jak
> ndos/4dos: czy command processor jest tak samo debilny jak command i
> nie mozna go podmienic niczym sensownym (z braku podmianki czy po
> prostu braku mozliwosci)?
Tak i nazywa się 4OS2. Bardzo dobry.
> - Czy server sieciowy jest niezalezny od srodowiska (text/graph): a nie
> jak pod 3.11/w95 tylko w grafice (przy aktywnym gui)? Czy moze
> wszystkie servisy sa uruchamiane tylko w jednej wersji 32-bit?
Server sieciowy w wydaniu OS/2 to trzy wersje:
OS/2 Warp Server v.4 Base
OS/2 Warp Server v.4 FirstStep
OS/2 Warp Server v.4 Advanced
Tylko nikła część usług ma ścisły związek z Workplace Shellem.
> - Jaki ma sens stosowanie samby pod os-em? Wszyscy mowia, ze nie ma
> mozliwosci servowania swoich zasobow...
No problem.
> - Jak to jest z tymi dlugimi nazwami (tylko przy udostepnianiu na
> zewnatrz): czy jest zamiana na 8.3 czy jak? Czy same dlugie nazwy maja
> podobne ograniczenia jak w un*ix'ie?
To zależy od systemu plików. Jeżeli pracujesz na FAT, wtedy Real Name jest
w konwencji 8.3 ale mimo to możesz korzystać z długich nazw. Jeśli pracujesz
na HPFS lub HPFS386 możesz używać niemal dowolnie długich nazw (255 liczone
razem ze ścieżką).
> - co sie dzieje gdy jakis proces zawiesi sie? Czy moze on przejac
> klawiature?
W wersji 3 i wcześniejszych mogło to zatykać kolejkę klawiatury mimo
poprawnego działania całego systemu. Z doświadczenia polecam shareware
pt. WatchCat, który wchodzi z własnym, dodatkowym sterownikiem klawiatury.
Programik ten pozwala także na wychodzenie z patowych sytuacji także przez
COM'y i Game Port.
>I pewnie jakbym byl userem, to wiedzialbym duzo wiecej ;-) I pytan pewnie
>byloby duzo wiecej...
Czekam :-)

       best regards
  Tomasz Stelmaszczuk