Instrukcja instalacji VoiceType

Autor: Tomasz Finke (tom_at_sprocket.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 12 Feb 1997 - 20:24:11 MET

Przedstawiam króciutką instrukcję instalacji VoiceType w OS/2 Warp 4.0 PL.
Napisałem ją przy wykorzystaniu broszury 'VoiceType for OS/2 Warp -
- Guidelines for Dictation' autorstwa firmy IBM. Broszura ta w wersji
angielskiej miała być dostarczana razem z polską wersją Merlina, ale
z liczby pojawiających się na liście pytań o instalację VT w tej wersji
wnoszę, że chyba tak się nie stało.

Wymagania systemowe:

o Procesor Pentium 100 MHz,
o 24 MB RAM (lepiej 32MB),
o karta dźwiękowa obsługiwana przez OS/2, próbkowanie 16 bit/11 kHz,
o dobry mikrofon. Tu uwaga: najlepsze, zwłaszcza w początkowej fazie
  uczenia systemu, są mikrofony wyposażone w osłonę z gąbki
  zabezpieczającą przed dmuchaniem prosto w membranę. Godne polecenia są
  słuchawki z mikrofonem na wysięgniku, takie jak dostarczane razem
  z Merlinem.

Instalacja:

1. Zainstaluj system z dysku CD-ROM.
2. Przejdź do katalogu OS2\INSTALL na dysku, na którym jest zainstalowany
   system OS/2 i wpisz w linii poleceń:

   CLIFI /A:B /R:FIBASE.RSP

   Na Pulpicie pojawi sie obiekt z ikoną wyobrażającą paczkę przewiązaną
   wstążeczką, o nazwie Feature Install Base. Kliknij na nim dwukrotnie,
   aby go uruchomić. Pojawi się okienko o nazwie 'Install Object - Tree
   View'. Jest w nim wyświetlane drzewo pakietów, które można zainstalować.
   Jest to stary program instalacyjny, zarzucony przez IBM. Przy
   każdym z pakietów jest wyświetlany znak zaznaczenia. Należy anulować
   zaznaczenie wszystkich pakietów poza ostatnim, VT, którym jest
   właśnie VoiceType. Uwaga, anulowanie zaznaczeń trwa niemiłosiernie
   wolno, do 5 sekund na każdy pakiet. Następnie kliknij na przycisku
   Install i potwierdź wybrany pakiet w kolejnym pojawiającym się oknie.
   W oknie Source Media podaj ścieżkę 'dysk_CD:\OS2IMAGE\FI' i naciśnij
   przycisk OK.

3. Po zakończeniu instalacji na Pulpicie pojawi się folder VoiceType.
   Należy zamknąć system i uruchomić go ponownie, aby zaczęły obowiązywać
   zmiany wprowadzone w pliku CONFIG.SYS. Paczkę ze wstążką można usunąć
   z Pulpitu pisząc:

   CLIFI /A:D /O:FIBASE

Na tym instalacja pakietu jest zakończona. Pozostaje jeszcze utworzenie
profilu użytkownika, czyli nauczenie VoiceType rozpoznawania głosu
konkretnej osoby. Wprawdzie w instrukcji jest napisane, że VT powinien
rozpoznawać większość normalnie mówiących osób bez treningu, ale
niestety przynajmniej w moim przypadku nie za bardzo się to udawało.
Może po prostu mam za mało amerykański akcent... ;-) Do tworzenia
profilu użytkownika służy ikona Enrollment. Nie będę opisywał, co
należy dalej robić, bo po uruchomieniu tego programu jest to już
intuicyjne.

Na koniec uwaga dla osób, które będą chciały korzystać z funkcji
Dictation i w związku z tym w ramach treningu zaczną czytać Merlinowi
skądinąd bardzo ciekawe opowiadanie Edgara Allana Poe :-). Nie czytajcie
go do końca. Gdzieś po 50 zdaniu system zaproponuje zakończenie
zbierania próbek Waszego głosu i przejście do fazy przetwarzania ich
na Wasz profil dźwiękowy. Ja tę propozycję za pierwszym razem zignorowałem
i ambitnie przeczytałem Merlinowi wszystkie 283 zdania. Trwało to
ponad 3 godziny i na drugi dzień ledwo byłem w stanie mówić. VoiceType
niestety udławił się taką górą danych, a ściślej nie byłem w stanie
doprowadzić do końca procesu ich przetwarzania. Przeważnie w okolicach
7-10% zaawansowania (ponad 30 minut na P100) VT się wykładał, co
owocowało koniecznością jego ponownego uruchomienia i tak w kółko
aż do wyczerpania się mojej cierpliwości. Po każdym uruchomieniu
przetwarzania zaczynał niestety od początku. Musiałem skasować
swój profil i założyć go od nowa. Jest to o tyle bolesne, że profil
jest wspólny dla funkcji Dictation i Navigation, więc kasując go
utraciłem uprzednio nagrane i przetworzone próbki komend i poleceń
do sterowania systemem.

Tomasz Finke