Re: Instalacja Warpa

Autor: R. S. (ditrskor_at_pbg.pl)
Data: Fri 20 Dec 1996 - 19:40:53 MET

(...)
> [CIACH -- Warp a bariera 1024 cylindrow]
>
> O jasna! To sie nazywa doswiadczenie :-) W pierwszej wolnej chwili zrobie
> sobie cos takiego!
Mnie sie tez podoba. Ale to z drugiej strony swiadczy o CZESTEJ
POTRZEBIE takich operacji, a to juz nie swiadczy dobrze o wspolpracy
OS-user (kto winien - nie wiem, taka sobie dygresyjka).

> [na temat "zaczarowanej" granicy 1024 cylindrow pod Warpem]
>
> Gdzies, kiedys widzialem jakis dokument z IBM-a, w ktorym bylo wylozone,
> kiedy te 1024 cylindry sa bariera nie do przeskoczenia, a kiedy nie.
> Pamietam, ze zalezalo to od biosa, karty IO, drivera dyskowego, dysku i
> wersji Warpa. Musialbym poszperac w archiwum, zeby to znalezc, ale teraz
(...)
Granica pojemnosci IDE lezy na: 1024*16*63 *512 B =504MB (M=2^20)
Granica EIDE to ok. 8.4GB (G=10^9) czyli 16384*16*63 *512 B
=8064MB(M=2^20).
Problem w tym, ze metoda na powiekszenie pojemnosci dysku byla zmiana
ilosci cylindrow (wszystkie cylindry/glowice/sektory_na_sciezke sa od
dawna udawane). Zmiana cylindrow wymagala zmian w BIOSie, a nie np. w
sterowniku (tu by mozna np. zwiekszyc liczbe glowic - byc moze kosztem
kompatybilnosci).
Poza ta zmiana (EIDE to PRZEDE WSZYSTKIM NOWY BIOS !) wprowadzono kilka
innych bajerow - LBA itp. Po co ? Podobno usprawnia to wspolprace z
dyskiem.
Problem w tym, ze niektore BIOSy nie nadazaly za zmianami i obsluguja
duze dyski w sposob kulawy, np. nie obslugujac LBA, ze zla autodetekcja,
itp. Przerabialem to na roznych 486-tkach. Na 586-tkach juz sie z takimi
problemami nie zetknalem - fakt ze mam do czynienia tylko z dobrymi
plytami tego typu :).
Jak sie ma sam OS do trybow ECHS, LBA itp. - nie wiem.

--
Radoslaw Skorupka
 mailto://R.Skorupka@pbg.pl