Re: [WINNT] [ot] dysk zewn. usb = 4 TB dla windows xp, a co z win xp 64b

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] [ot] dysk zewn. usb = 4 TB dla windows xp, a co z win xp 64bit?
From: Olek <olotestSPAMFE@poczta.onet.pl>
Date: Sun, 23 Feb 2020 00:46:12 +0100

I tak i nie. Z jednej strony ograniczenie było sztuczne, z drugiej obsługa większej ilości RAM-u napotykała problemy z kompatybilnością z niektórymi sterownikami. Użytkownik i tak miał licencję zarówno na wersję 32-bitową jak i 64-bitową. A świat poszedł w 64 bity bez pomocy

Wiedziałem na pewno, że od Windows 8 wzwyż można wymieniać 32 na 64, a Ty chyba pisałeś, że w Viście już tak było. Na pewno to działa również w Windows XP ? Ten sam klucz można wykorzystać do obu wersji? Wystarczy użyć innej płytki instalacyjnej?

Chyba nigdy nie próbowałem XP 64, bo w czasach gdy się go używało, RAM wystarczał, dyski były mniejsze.

MS. Procesory są od dawna 64-bitowe, znikają 32-bitowe Linuksy (Ubuntu od wersji 18 jest 64-bitowe). Trochę tutaj rozkminiamy temat z okolic roku 2010, pomijając już samo XP (2001).

To fakt. Ale rozumienie istoty różnić w działaniu partycji MBR i GPT się przydaje. Jeszcze długo będą w obrocie partycje MBR, natomiast ja nawet w dyskach <2TB robię już wyłącznie GPT. Odpada np. problem ze zmianą rozmiaru jakiejś szóstej partycji na dysku, bo w MBR siedziała na partycji rozszerzonej, więc zmiana nie mogła wyjść poza jej granice.

Ograniczenie wielkości dysku to co innego. XP nie obsługuje formatu GPT tablicy partycji, więc pozostaje mu tylko MBR.

32-bitowy nie obsługuje, 64-bitowy tak (ale bez bootowania).

Może wystarczy wystartować z Lilo i przekazać dalszy start do Windows. Może to sprawdzę. Nie mam instalki XP 64 ale chyba niedawno był tu podawany link do strony z różnymi ISO wszelakich Windows.
--
Olek