Re: [WINNT] Klopot z upgradem ThinkPada R61 do EVO 860 SSD

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Klopot z upgradem ThinkPada R61 do EVO 860 SSD
From: ń <n@n.n>
Date: Sun, 2 Jun 2019 14:57:54 +0200
Uff, poszło, ale pół weekendu w plecy, i to trochę przypadkowo :-(
Dwa obrazy robione "firmowym" Samsung Data Migration Software for Consumer SSD bezpośrednio spod XP (czas tworzenia obrazu ok. 3,5 godziny): R61-XP nie startował. Próba zrobienia obrazu DriveImage XML spod innego Win 10: makabrycznie powolny transfer ok. 7 MB/s, chciałem przerwać a tu nagle... i7 z Win 10 sam się zresetował sam z siebie (choć przyczyna może być inna). Obraz zrobiony Macrium Reflect spod Win 10 (transfery ok 24 MB/s, jedna z kieszeni HDD tylko 2.0): nie startuje wg POST 'no system disk'. Sięgnąłem po stary CD-ROM z Clonezillą z 2016 r., zabootowałem z płyty napędu R61 i zostawiłem na noc (wg logu czas stworzenia obrazu 170 GB tylko 2 godziny, najkrótszy z powyższych): sukces, poszło i XP ruszyło :-))
A więc:
CLONEZILLA Głupcze!!!
Co mnie ciekawiło, to DriveImage oraz Macrium miały jakieś problemy z odczytem niektórych plików (jakieś pokorporacyjne ustawienia), a Samsung i Clonezilla niczego nie zgłaszały (nie używałem sector by sector).

Kolejne spostrzeżenia:
Samsung Magician od wersji 5 nie instaluje się pod XP, a ostatnia wersja 4.9.5
nie rozpoznaje 860 EVO jako SSD Samsunga :-((
Zostawiłem więc na tym 860 EVO 10% miejsca tak po prostu nie zajętego przez
partycje.
XP jak wiadomo sam z siebie nie obsługuje TRIM (na moim innym XP z SSD Intela załatwiał to program Intela), ale może firmware Samsunga samo obsługuje coś w rodzaju Trim (są takie plotki).
Doinstalowałem AOMEI i sprawdziłem, że 'sectors align OK', AOMEI też może
wyczyścić wolne miejsce na SSD.
Puszczam suwerena do klawiatury ;-)

Następnym ruchem ma być aktualizacja tegoż XP do czegoś nowszego, jeszcze nie
wiem czy Vista czy 7 czy 10.
Musi to być właśnie aktualizacja, z zachowaniem zainstalowanych programów.
Ciekaw jestem, czy ktoś z Was przeszedł ścieżką XP sp3 -> Vista - 7.

Jeszcze pytanie:
Przestawiać temu XP flagę w rejestrze na 'embedded'? Nic nie popsuje?
Jeśli coś kombinować, to teraz gdy jest stary dysk z wierną kopią (a właściwie
oryginałem) systemu.

-----
Jeśli nic nie pomoże, to skopiuj dysk/dysk binarnie, a później, już po wystartowaniu na nowym zwiększysz partycje bądź dodasz kolejną.