Re: [WINNT] [Win 10] Jak się zabezpieczyc przed zaszyfrowaniem udzialu s

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] [Win 10] Jak się zabezpieczyc przed zaszyfrowaniem udzialu sieciowego?
From: Roman Tyczka <noemail@because.no>
Date: Tue, 22 Jan 2019 13:31:08 +0100
On Tue, 22 Jan 2019 13:18:00 +0100, ń wrote:

> Wobec ostatniego wątku o nozelesn i podobnych ransomware:
> Jak się zabezpieczyć przed dobraniem się przez program szyfrujący do udziału
> sieciowego w naszej LAN (na NAS itp.)?
> Pierwszy krok to wybicie sobie z głowy mapowania dysków.
> A co dalej?
> Na zdrowy rozum to SMB nie powinno być barierą dla takiego programu.
> Nie zapamiętywać loginów i haseł i za każdym razem wprowadzać ręcznie? Czy
> życia nam na to wystarczy?
> Zresztą zalogujemy się w 'innej sprawie' i wówczas wirus może wykorzystać
> nawiązane przez nas ręcznie połączenie.
> [...]

Zrobić szkolenie i wyjaśnić, że:
- nie otwieramy ŻADNYCH załączników bez UPEWNIENIA się skąd pochodzą (adres
nadawcy, treść (w tym błędy logiczne i językowe), sens ogólny)
- nie walimy konia w pracy (czyt. nie wchodzimy na strony porno)
- nie używamy cracków i pirackiego softu
- nie przynosimy pendrajwów z domu lub od kolegów
- posiadamy aktualne oprogrmowanie antywirusowe
- używamy mózgu!!!
- używamy mózgu!!!
- używamy mózgu!!!

--