Re: [WINNT] Win 7 problem z dyskami SATA.

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Win 7 problem z dyskami SATA.
From: artiun <artiun@spam.wp.pl>
Date: Tue, 8 Nov 2016 16:59:14 +0100
W dniu 2016-11-07 o 22:53, Swift pisze:
Uruchomiłem ostatnio  starsza płytę Asus P5QL PRO. Ponieważ chipset Intela P43
nie obsługuje już dysków PATA, płyta wyposażona jest w dodatkowy kontroler
Marvell, który uruchamia się podczas startu komputera zaraz po BIOS i
prawidłowo rozpoznaje podpięte pod niego: dysk PATA i napęd DVD.
Instalując Win 7 ustawiłem uprzednio w BIOS tryb SATA ENHANCED z opcją ACHI,
tak aby uniknąć opisywanych problemów z uruchamianiem Win 7, jeżeli
przełączenie trybu SATA dokonane zostało już po instalacji.
Menedżer Urządzeń, zakładka KONTROLERY IDE ATA/ATAPI wygląda tak:

ATA CHANNEL 0
ATA CHANNEL 0
ATA CHANNEL 1
ATA CHANNEL 1
ATA CHANNEL 2
ATA CHANNEL 3
ATA CHANNEL 4
ATA CHANNEL 5
Standardowy kontroler serial ATA AHCI 1.0
Standardowy podwójny kontroler PCI IDE

Dysk PATA i DVD, podpięte pod jedno gniazdo PATA na płycie -  widoczne są pod
jednym z dwóch kanałów 0. Początkowo dysk systemowy - SATA II, podłączony był
na płycie pod gniazdo SATA 1 i widoczny był na drugim kanale 0. Po przełączeniu
pod gniazdo SATA 2, widoczny był pod jednym z dwóch kanałów 1. Obecnie podpięty
jest pod gniazdo SATA 3 i widoczny pod kanałem CHANNEL 2, który nie jest już
zdublowany.

Problem polega na tym, że dysk SATA II - stale wykrywany jest (np. program HD
TUNE) jako dysk IDE PATA, a dokładnie UDMA MODE 6 (ultra ATA/133) - dokładnie
tak samo wykrywany jest dysk PATA, ale tu to normalne. Dodatkowo - według wpisu
w MU dysk SATA II obsługiwany przez sterowniki atapi.sys i ataport.sys - tak
samo jak dysk PATA.

Wdzięczy będę za sugestie i porady.
Pozdrawiam
PP