[WINNT] Rozjechany zegar? Raczej nie... to co?

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: [WINNT] Rozjechany zegar? Raczej nie... to co?
From: "HF5BS" <hf5bs@jo.pl>
Date: Sat, 29 Oct 2016 17:58:52 +0200
Hej!
Sytuacja następująca:
Dwa laptopy, umownie nazwijmy je Mały (Gateway Solo 9100), który ma 256MB@266MHz, MMX jednordzeniowy, oraz Duży, Dell Precision M4400, 3GB (ale przy 2GB jest identycznie)@2x2.8GHz. Wyposażenie każdego z kompów fabryczne. Dodatkowo, jest duży stacjonarny HP 2GB@1x2.8GHz. Także wyposażony fabrycznie.
Wszystkie komputery są sprawdzone, pamięci, dyski i komponenty sprawne.
Na wszystkich Windows XP SP3.

Programem-kluczem, jest tu ChromaPix, v. 1.6.17, to program do nadawania i odbierania obrazów techniką SSTV, program jest dość wiekowy, najnowsza wersja jest z 2003 roku, jej numer własnie podałem.

Laptopy, oraz duży sprawdzone, generator ToneGen firmy Roadkil, trzyma częstotliwość z dokładnością 1-2 Hz, całkowicie wystarczającą, może to nawet bardziej błąd pomiaru, niż rzeczywista odchyłka?

Informacje wstępne zapodane, do rzeczy więc:
Mały - trzyma zegar idealnie, nie trzeba go nawet korygować dostrajaniem. Co nadaje CP, zgadza się z generatporem tonu. Duży - katastrofa. Zakres dostrajania daleko poza tolerancją. Nijak nie idzie dostroić, CP mocno (ok. 7-8%, nie liczyłem dokładnie) zaniża generowane częstotliwosci, co nawet niespecjalnie przeszkadza, większe odchyłki są przy odbiorze, a program i tak sobie to koryguje. Gorzej, że zegar, na którym opiera się program, powoduje też, że działa on znacznie wolniej i także nie daje się dostroić. Dotychczas kładłem to na karb wiekowości CP i tego, ze procek jest dwurdzeniowy. Ale, na dużym położyłem na próbę W10, z obrazu dostępnego legalnie w necie. Połozyłem ChromaPix. I tu zaskoczenie - ten sam sprzęt, a CP działa idealnie, trzyma częstotliwość co do herca... Stacjonarny HP - no, jest pewna odchyłka, ale daje się skorygować. a częstotliwość zegara procka taka, jak w Dużym.
I teraz pytanie - ki diabeł?
Jeśli winę ponosi system XP, to źle powinno być także na Małym. A na nim jest dobrze. Jeśli źródłem problemu jest dwurdzeniowość, to na stacjonarnym nie powinno byc odchyłki, a jest. Jeśli źródłem problemu jest zegar taktujący, to odchyłka powinna być chyba wszędzie, proporcjonalnie do taktowania, a tak nie jest. Jeśli problem jest w sterownikach audio, to czemu generator trzyma parametry? Co przegapiłem...? Bo już mi się pomieszało. Jedyne sensowne dla mnie rozwiązanie, to zaprząc do działania małego laptopa. Ale wolałbym dużego, pod XP.

Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"

  • [WINNT] Rozjechany zegar? Raczej nie... to co?, HF5BS <=