[WINNT] Intel Core i5-3337U @ 1.80GHz - wlecze się na 800Mhz

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: [WINNT] Intel Core i5-3337U @ 1.80GHz - wlecze się na 800Mhz
From: Stregor <stregor@wytnij.to.gmail.com>
Date: Tue, 23 Feb 2016 10:13:52 +0100
Witam.

W domowym komputerze (Ultrabook Samsung U7 Series, Intel Core i5-3337U @ 1.80GHz, Win 8.1) pojawił mi się ostatnio denerwujący problem.

Otóż, procesor chodzi sobie na mnożniku x8, i za nic w świecie mnożnik się nie zwiększa pod obciążeniem. Zakres dynamicznych zmian mnożnika w tym modelu to od x8 do x27 w turbo bodajże. Komputer, cokolwiek by nie robił, i jak bardzo nie miał obciążonych rdzeni, pracuje z prędkością 800Mhz...

Wybieram plan energii Wysoka Wydajność, ikona baterii wskazuje, że windows rozpoznaje fakt pracy na zasilaczu. Bateria się ładuje prawidłowo. Zmieniając ustawienia planu zasilania widzę, że maksymalna wydajność procesora jest ustawiona na 100%. Zmieniłem minimalną z domyślnych 5% na 100% - bez efektu, dalej 800Mhz.

Zaobserwowałem też, że o ile kiedyś, gdy wybrałem plan wysokiej wydajności, to po powtórnym uruchomieniu komputera ten plan był aktywny. Teraz też jest, ale krótko - chwilę po załadowaniu systemu plan sam zmienia się na "Oszczędzanie energii".

W biosie oszczędzanie energii mam wyłączone. Wszystko działało normalnie, zepsuło się jakiś czas temu. Trochę zajęło mi też czasu zidentyfikowanie przyczyny "zamulania" komputera.

Pomóżcie, bo z takim zegarem, jak żyć?

--
Pozdrawiam,
Stregor