[WINNT] Windows i softwarowy RAID-5

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: [WINNT] Windows i softwarowy RAID-5
From: Adam <a.g@poczta.onet.pl>
Date: Mon, 11 Jan 2016 22:04:40 +0100
Witajcie.

Zawsze robiłem macierze na kontrolerach sprzętowych, ewentualnie fake-raid. Ale przecież zarówno Windows jak i lunuksy umieją go "poskładać" z oddzielnych dysków.

Pod Windows (mam teraz na warsztacie Win 2008 Srv Std) można złożyć wolumin, np. Diskpart i polecenie CREATE VOLUME RAID DISK=n,n,n

Pytanie: skąd wiadomo, kiedy któryś z dysków pada?
Określić trefny dysk, to nie problem.
Jak wymienić uszkodzony na zdrowy? Wystarczy podmienić, czy trzeba jakieś cuda wyczyniać?
Zakładam, że Windows jest zainstalowany na wolumenie RAID-5.

W macierzach sprzętowych dysk wymienia się w trakcie pracy (o ile macierz umożliwia hot-swap), lub po wyłączeniu kompa i tyle.

Windows musi mieć dysk dynamiczny, więc chyba nie wystarczy podmienić na nowy.
Ktoś coś wie?

--
Pozdrawiam.

Adam