Re: Usuwanie wpisu indeksu ?

Autor: Anerys <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Thu, 7 Mar 2013 21:25:37 +0100

Użytkownik "Antek" <nie_at_pisz.pl> napisał w wiadomości
> Podczas restartu nie nacisnąłem w porę klawisza
> i rozpoczął się (chyba) checkdisk.
> Gdy spojrzałem na ekran przesuwał się napis
> usuwanie wpisu indeksu .......
> dla bardzo wielu zbiorów.
> Przerwałem to przez restart z guzika.
> Pytanie
> - co to znaczy "usuwanie wpisu indeksu ..." ?
> - czy może spowodować zniknięcie plików,
> jeśli tak, to czy i jak są one do odzyskania ?

Właściwością NTFS jest, że wpisy w MFT i w indeksach niejako wspierają się
wzajemnie. Jeśli jeden padnie, to odtwarza się z drugiego.
Jeśli się tego nie naprawi, to trudno wywróżyć konsekwencje, ale nie powinno
się tego zostawiać. Jeśi uszkodzenie będzie postępowało i trafi, ze oba
wpisy padną, wtedy plik ginie w czeluściach woluminu, jako zagubiony
łańcuch, czyli znane też z DOSa lost clusters.
Z chkdsk jest jak z pasami w samochodzie. Przeważnie ratują życie, ale jak
to ze wszystkim bywa, sporadycznie mogą zabić, jeśli np. auto wyrżnie w słup
na stromym zboczu góry na zakręcie, to ktoś nie przypięty pasami
najprawdopodobniej wypadnie przez szybę i potłucze się na jezdni. A w pasach
spierniczy się w przepaść, bez szans na ratunek. Podobnie, gdy auto się
zapali... Miewałem uszkodzenia, gdzie chkdsk rozwalał pliki, ale ostatnio
jakieś 10 lat temu. Zwykle jego użycie pomaga. I lepiej go nie przerywać.
Operacje w NTFS niby są atomowe, ale nie polegałbym na tym, zwłaszcza w
takich momentach.