Czym robić kopie bezpieczeństwa?

Autor: Marek <precz_at_spamowi.com>
Data: Tue, 15 Jan 2013 11:50:55 +0100

Witam,

Chciałbym dokonywać kopię bezpieczeństwa danych. Nie potrzebuję kopiować
systemu. Trzymam go na oddzielnym dysku więc jeśli padnie, to łatwo go
zainstalować od zera. Posługiwałem się do tej pory systemowym narzędziem
do tego celu lecz mam pewne wątpliwości, które nie wiem czy da się
rozwiązać na poziomie konfiguracji (o ile takowa jest możliwa).

Mianowicie zauważyłem, że kopia działa w taki sposób, że przyrostowo
pakuje mi do pliku te same dane (przynajmniej struktura danych tak
wygląda). Niepotrzebnie to wydłuża operację kopiowania, nie mówiąc o
marnowaniu miejsca. Na dysku posiadam dane typu zdjęcia, które
praktycznie nigdy nie zmieniajÄ… siÄ™ a jedynie dochodzÄ… nowe. Czasem
jakieś usuwam lub modyfikuję. Chciałbym aby te zdjęcia były trzymane
jako kopia lustrzana folderu w systemie. Nie potrzebujÄ™ stanu danego
zdjęcia sprzed tygodnia, dwóch, trzech... Ono prawie zawsze będzie takie
samo. A jeśli się zmieni, to nie interesuje mnie stan poprzedni.

Mam też inny katalog, w którym trzymam moją pracę. Tam bez przerwy się
coś zmienia. W kopii zapasowej mógłbym trzymać stan bieżący i być może
stan sprzed tygodnia, może i dwóch. Więcej nie potrzebuję. Czyli u
algorytm backupu mógłby być inny.

No i teraz chciałbym tak skonfigurować (jeśli się da) backup systemowy
lub wykorzystać inne narzędzie, które pozwoli mi na rozsądne tworzenie
kopii wybranych folderów zamiast bezmyślnego przesyłania wielkich
gigabajtów trwającego wieki.

--
Pozdrawiam
Marek