Re: [xp[hdd] :-( !!! uszkodzona 'glowna tabela plikow' - jak odzyskac ?

Autor: Anerys <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Fri, 28 Dec 2012 02:49:16 +0100

Użytkownik <profesor.fir_at_gmail.com> napisał w wiadomości

Z tego co zdolalem wyszperac sprawa przedstawia sie tak:
MFT zajmuje okolo 40 MB na poczatku dysku i robi za jego spis tresci
(prawdopodobnie tam jest byc moze zapisane cale drzewo katalogow)
Teoretycznie wydaje sie ze programymoglyby odtwarzac mft ale cos slabo sobie
radza, zwykle programy nie odtwarzaja mft tylko wymieszane pliki. Np program
recuva chyba potrafi odzyskiwac wymieszane pliki ale nie wiem jak odzyskac
mft i strukture katalogow :-( w testdisk jest opcja odzyskaj mft ale zglasza
ona ze u mnie mft i jego kopia sa uszkodzone (zreszta ta kopie mft to
podobno jakis pic)

======

Zasadniczo, MFT robi rzeczywiście, za coś w rodzaju spisu treści, ale nie
odpowiada za strukturę katalogów - zawiera jedynie wpis nazwy, numeru pliku
(tak, NTFS operuje numerami, każdy plik ma swój, nazwy są dla nas), oraz
łącznik do alokacji. Nie doczytałem się do sposobu zapisywania ciągu
alokacji, nie ma w necie wystarczająco dobrej specyfikacji. Za strukturę
katalogów odpowiadają indeksy i specjalne pliki katalogów (nie znalazłem
utożsamienia - b. ubogie informacje), gdzie zapisywane są (wg znalezionego w
necie) numery plików przypisane do katalogów. Poza tym, sama struktura
plików nie jest zapisywana liniowo, jak w FAT, lecz w postaci drzewa
binarnego, podobnie jak ext2-4, tylko drzewo inaczej się rozrasta. Dzięki
temu drzewu w katalogu NTFS może być ponad milion plików, co FAT by zabiło.
Odtworzenie MFT może być trudne, lub niemożliwe, gdy uszkodzone są też
indeksy - wpisy w MFT i indeksach "wspierają się wzajemnie", jak jedno
padnie, z drugiego można odtworzyć, co padło (zobacz, co się dzieje, gdy MFT
zostanie zaatakowana badsektorem - nie tracisz pliku, jak w FAT.
Wymieszane pliki... jak to rozumieć? Nie chodzi o skrzyżowane? To może się w
każdym systemie trafić, zdarza się więc i w NTFS, rozwiązuje się kopiując
oba (lub więcej) skrzyżowane pliki gdzieś na bok, a następnie kasuje felerne
miejsce.
Kopia MFT to nie jest pic, acz to prawda, ze M$ trochę tu poszkapił - ze
względu na takie właśnie sytuacje warto, aby były dwie pełne wersje MFT,
wtedy podobnie jak w FAT, w razie sraki z jedną kopią, można wyorzystać
kopię drugą. Lustro MFT zawiera podstawowe wpisy NTFS, stanowi kopię
pierwszych 8 kB (od 4 do 32 kB) "oryginału" i wykorzystuje się, gdy padnie
poczatek oryginału, by móc uruchomić system plików. Ale to też wszystko
zależy, gdzie konkretnie uderzyło uszkodzenie. Teoretycznie mogło się
zdarzyć, że rzecz się stała podczas zapisywania linkowania. Mnie się raz
zdarzyo, że NT4, wyłączony komputer podczas zamykania, NT4 już nie wstał.

Spróbuj jakiegoś Linuksa, może być GPARTED, prócz partycjonera ma menedżer
plików, czy jak to nazwać, spróbuj, może coś się uda skopiować. Pamiętaj o
zastrzeżeniu, by nie pisać nic na uszkodzony wolumin - system operacyjny z
powodu uszkodzenia nie będzie kontrolował, czy zapis nie idzie w jakieś
nieodpowiednie miejsce. Jest całkiem możliwe, że Linux będzie bardziej
pobłażliwy i pozwoli skopiować pliki na bok, format partycji, zrzut plików z
powrotem. Jeśli partycja jest aktywna i siedział na niej system operacyjny,
po takim ruchu powinna odpalić.