Re: HDD widziany tylko przez BIOS

Autor: Anerys <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Wed, 5 Sep 2012 10:36:58 +0200

U偶ytkownik "Dylon" <dylon_at_unknown.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci

> Je艣li jest na li艣cie w biosie, to jest szansa 偶e rozsypa艂a si臋 tylko
> tablica partycji.

Oj, niekoniecznie. Ok. miesi膮ca, dw贸ch temu mia艂em w r臋kach dysk. Nie
kr臋ci艂, w BIOSie niet.
Delikatnie, acz zdecydowanie pukn膮艂em jego bokiem o r臋k臋, zacz膮艂 kr臋ci膰 i w
BIOS jest. Chrobota艂 i za ch.. nie da艂 si臋 podej艣膰, ponad pokazanie w
BIOSie. Gdy rozsypie si臋 tablica partycji, objawem nie jest stopniowe
pogarszanie si臋 mo偶liwo艣ci zapisu, problem przedstawiony przez inicjatora
w膮tku jest ewidentnie sprz臋towy, na kt贸ry, przyznam, niespecjalnie mam
jakikolwiek pomys艂 (co nie jest cz臋ste).

> Najpro艣ciej Ci chyba b臋dzie jak u偶yjesz takiego livecd
> http://gparted.sourceforge.net/

Skoro Ubuntu go nie podchodzi, to ten te偶 nie podejdzie.

> za艂贸偶 jedn膮 partycj臋 i sformatuj kilka razy z zapisem na niej losowych
> znak贸w.

j.w.
Poza tym - ten dysk na pewno nie da na sobie nic zapisa膰. Jak fizycznie pada
no艣nik, to najpierw zdycha zapis. Mo偶e by膰 tak, ze dysk wieki tylko czytany,
nadal b臋dzie do tego w pe艂ni zdolny, mimo, 偶e zapis mo偶e ju偶 si臋 nie udawa膰,
albo sprawi膰 du偶e problemy.

> ew. poszukaj na stronie producenta programu testuj膮cego dysk - cz臋sto
> takie programy maj膮 (a przynajmniej kiedy艣 mia艂y) opcje do formatowania
> niskopoziomowego.

To ju偶 pr臋dzej, cho膰 na wiele bym nie liczy艂. Taki dysk nawet przywr贸ony do
偶ycia b臋dzie sprawia艂 k艂opoty i IMHO nawet "na zabawk臋 dla dzieci" si臋 nie
nadaje, conajwy偶ej, jako przycisk do papieru. D艂ugo nie pochodzi, mo偶e 2-3
dni, g贸ra tydzie艅. Ale raczej ponad zg艂oszenie w BIOSie nic si臋 zrobi膰 nie
da, cho膰 nie mam nic przeciw spr贸bowaniu dedykowanym programem producenta. Z
do艣wiadczenia wiem jednak, ze gdy dysk jest tak zwalony, to taki program nic
nie pomo偶e. A zwalonych dysk贸w w swoich r臋kach mia艂em mn贸stwo.
Pr贸ba odpalenia systemu z podpi臋tym takim dyskiem mo偶e sko艅czy膰 si臋 kraks膮
systemu i/lub totalnym zwisem, gorzej, gdy nast膮pi to w newralgicznym
momencie pisania na dysk (ten dobry). U mnie wspomniany dysk BSoD-zi艂 z
komunikatem stop ... 0x50 (! - Page fault in nonpaged area) w momencie
艂adowania systemu. A podpi臋ty pod inn膮 szyn臋 nie by艂 w systemie widoczny
fizycznie.
Oczywi艣cie, je艣li jest wolna maszyna, jak si臋 ma wi臋cej ni偶 jednego kompa i
mo偶na si臋 takim dyskiem niezobowi膮zuj膮co pobawi膰, to polecam - kolejne
do艣wiadczenie praktyczne do zdobycia.

--
Pod 偶adnym pozorem nie zezwalam na wysy艂anie mi jakichkolwiek reklam,
og艂osze艅, mailing贸w, itd., ani nawet zapyta艅 o mo偶liwo艣膰 ich wysy艂ki.