Re: W7 Starter (Nokia Booklet 3G) - twarde zawieszanie

Autor: L501 aneryS <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Mon 27 Feb 2012 - 01:45:08 MET

Użytkownik "cac" <cacup@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:4f4ac5b6$0$26705$65785112@news.neostrada.pl...
> - SMART dysku:
> ID Name Value Worst Tresh Raw Health
> 4 Number of spin-up times 100 100 0 94904 •••••

Masz włączone chyba usypianie dysku - nie zawsze wybudzanie odbywa się
prawidłowo.
Parametry wskazujące na problemy z nośnikiem idealne - nie ma problemów.

> 9 Power-on time 92 92 0 3386 ••••

Przekładając na ciągłą pracę, to ok. 140 dni. Nie tak wiele.

> 12 Start/stop count 100 100 0 1078 •••••

Åšrednio na sesjÄ™ wychodzi po ok 3 godziny z niewielkim hakiem.

> 191 G-SENSOR shock counter 100 100 0 175 •••••

Lekko puknięty. Bez zmartwienia.

> 193 Load/unload cycle count 90 90 0 102856 ••••

To też mi wygląda na usypianie.

> 194 HDA Temperature 100 100 0 34°C/93°F ••••
> 194 Minimum temperature 90 100 0 13°C/55°F -

Dobre wartości, choć minimum wygląda, jakby komputer został odpalony
przynajmniej raz zaraz po przyniesieniu z chłodu (lodówka, zima na dworze,
b. chłodne pomieszczenie, SMART tego nie rozróżni). Nic niepokojącego.

> 194 Maximum temperature 90 100 0 66°C/150°F -

Ale tym bym się martwił, tu było zdecydowanie za gorąco. W tej temperaturze
mogą się dziać problemy. Nie powinno się przekroczyć 45-50 stopni, najlepsza
IMHO temperatura pracy to 40-46-48 max. stopni. Na krótko wytrzyma więcej,
ale półprzewodniki mogą zmienić swoje parametry, upośledzając obróbkę
sygnału, przez co tak gorącemu urządzeniu nie pozwoliłbym raczej nadzorować
pacjentów, chyba, ze producent przewidział to, jako normalne warunki.
Problemy z niewłaściwą obróbką sygnałów mogą (ale nie muszą!) przyspieszyć
pojawienie się problemów z nośnikiem.

> 220 Disk shift 100 100 0 4259 •••••

Potwierdza się, że dysk uległ lekkiemu puknięciu, ten parametr oznacza
mimośrodowość, wartość do przyjęcia, przynajmniej tak zeznają mądre miejsca
w sieci). Jeśli nie wzrośnie znacząco, to nie ma o co się martwić.

> 222 Loaded hours 98 98 0 1182 ••••

Porównując z sumarycznym czasem pracy dysku wynika, że dysk czynnie pracował
przez +- 1/3 okresu, reszta, to "sen". Dyski nie przepadajÄ… raczej za
częstym usypianiem i budzeniem. Jeśli pracujesz z sieci, to wyłącz usypianie
dysku.

Tak to w skrócie i uproszczeniu widzę, dysk jest w dobrym stanie, ale ma
włączone usypianie. Wyłącz je do pracy z zasilaniem sieciowym, może pozostać
do pracy na bateriach (choć może się okazać, ze i tu trzeba będzie
wyłączyć... ale o to zmartwimy się później, na razie "opiewamy" zasilanie
sieciowe). Unikaj jednak sytuacji powodujących częste usypianie/budzenie
dysku.
Twój opis pasuje mi do obrazu, że powodem Twoich problemów jest właśnie
usypianie dysku. Wyłącz je i sprawdź, czy zawieszenia nadal występują,
napisz, co z tego wynikło.
Bezpośrednią przyczyną zawieszeń może być niewłaściwe budzenie sprzętu przez
system, lub rzadziej nieszczęśliwy zbieg okoliczności (np. więcej niż jedna
rzecz kłóci się z pozostałymi w newralgicznym momencie), lub też "efekt
skrzynkowy" (wszystko osobno jest w porządku, ale razem nie chce grać), ale
tu wtedy o pomoc dla Ciebie uśmiechnę się do pozostałych grupowiczów :)

Acha - monitoruj temperaturę, powyżej 45-50 stopni dysk może mieć problemy,
próg termiczny może być różny dla różnych egzemplarzy, nawet wśród
identycznych urządzeń, to też może być przyczyną, choć ja stawiam na
usypianie/budzenie dysku.