Re: za i przeciw instalacji w "program files

Autor: Robert Winkler <noone_at_nowhere.org>
Data: Wed 26 Oct 2011 - 20:57:32 MET DST

> Proszę mi wymienić za i przeciw instalowaniu programów w domyślnym
> "program
> files"?
> Jaki jest sens instalacji programów na innej niż systemowa partycja?

Nie ma sensu.

1. Bezpieczeństwo.
Nawet administrator systemu aby zmienić plik jakikolwiek plik w tym katalogu
musi to potwierdzić.
Tak bardzo znienawidzony przez niektórych mechaniam User Account Control
(UAC)
utrudnia wiec wirusom i innym szkodnikom rozprzestrzenianie się
poprzez modyfikacje innych programów.
Program zainstalowany poza Program Files nie jest w ten sposób chroniony.

2. Istnieje dziwne przeświadczenie że warto mieć bardzo małą partycje z
samym systemem
a programu i dane przechowywać na innych partycjach.
Wszystko po to aby po uszkodzeniu systemu przeinstalować tylko Windows-a
pozostawiając programy.
Osoby tak uwazające pomijają jeden istotny fakt.
System Windows opiera się na bibliotekach typu COM
(http://en.wikipedia.org/wiki/Component_Object_Model)
Wiele z plików DLL i EXE instalowanych przez różne programy
to właśnie COM-y
Do prawidłowej pracy wymagają one wpisów w rejestrach,
przykładowe gałęzie zawierające ich wpisy to:
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID
HKEY_CLASSES_ROOT\Interface
HKEY_CLASSES_ROOT\TypeLib
Jest to fragment rejestru składowany w katalogu razem z systemem
operacyjnym,
po reinstalacji wszystkie te wpisy znikna
a bibliotego COM-owe pozostawione na innej partycji staną się bezużyteczne.
Są ich tysiące więc ręczne ich odtworzenie jest nierealne.
Tak więc potrzebna będzie ponowna instalacja tych programów.

--
Pozdrawiam