Czym zmierzyć "ruch" w pliku swap?

Autor: Latet <latet_at_latet.pl>
Data: Fri 07 Oct 2011 - 10:01:15 MET DST

Witam,

Czy jest jakieś narzędzie, które pozwala zmierzyć ile MB danych zostało w danej
sesji zapisanych do i odczytanych z pliku wymiany?
Trzymam plik wymiany na systemowym dysku SSD i chcę się przekonać w jakim
stopniu to realnie obciąża dysk (zwłaszcza ile jest zapisu). Owszem, Vertex2 ma
w SMART globalne liczniki zapisanych i odczytanych danych, ale są mało dokładne,
no i sumują wszystko do kupy. I jakoś im nie wierzę - bo przez tydzień
użytkowania dysku SSD jako systemowego, licznik zapisu nawet nie drgnął (ma
dokładność do 0.1 GB), a odczytu wzródł o 100 GB. Czy to możliwe?

Nawiasem mówiąc, udało mi się też testowo przenieść plik wymiany do RAM-disku
(tak, że po restarcie systemu nadal jest tam przypisany). Ale nie mam za wiele
RAM-u, więc i ramdisk nie za wielki.

Mam jeszcze jedno pytanie - gdy plik swap jest mały (np. 200 MB) czasami system
wyskakuje z komunikatem, że plikl wymiany został powiększony, bo był zbyt mały.
Ale wielkość samego pliku wydaje się taka sama. Na czym więc polega to
powiększenie? Może system tworzy sobie wtedy inny, dodatkowy plik (ale nie widzę
takiego). Jeśli tak robi, to moze zawsze tworzy go na C:? To by było całkiem
wygodne rozwiązanie, bo nie musałbym się martwić o zbyt mały plik wymiany na
ramdisku, bo w razie czego system by sobie w locie dorobił więcej, na dysku
systemowym.

Dzięki,

latet