Re: dysk podpinany pod Vistę

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Mon 25 Apr 2011 - 21:04:36 MET DST

Dnia Mon, 25 Apr 2011 20:50:52 +0200, kajus44 napisał(a):

> [...]
[...]
> [...]
> - partycja koeljna, z innymi danymi, kiedyś nie pamietam jaki symbol,
> teraz H
>
> Otwarłem zarządzanie dyskami (bo to Vista Home Premium, nie ma takiego
> czegoś jak diskmgmt), i teraz czy dobrze kombinuję: klikam dysk PPM, i we
> właściwościach WPISUJĘ mu ręcznie literkę, tak? i zatwierdzam "zastosuj",
> tak? I tak ze wszystkimi trzema? a jak później będe je chciał połączyć w
> jeden i mieć po prostu jeden przenośny dysk to jakoś tam dam radę, tak?
> Albo czymś z narzędzi windowsa albo oprogramowaniem zewnętrznym?

Masz pełną swobodę w przypisywaniu literek do partycji. Możesz nawet
przypisywać partycje do folderów, żeby nie zajmować literek. Łączenie
partycji w niczym nie przeszkadza.
W Windows nie ma systemowych narzędzi do łączenia partycji.

System z automatu przypisuje napędom i dyskom USB literki "od dołu",
dlatego jeśli masz zamapowane jakieś dyski sieciowe, to zawsze mapuj je
"od góry". Pewnie to stąd miałeś problem.

> I pytanie trochę OT
> Jeśli będę chciał na tym dysku zainstalować jakiegoś linuksa dla zabawy, to
> jak potem zrobić żebym na początku przy ruszaniu kompotera miał możliwość
> wyboru systemu?

Zainstaluj sobie jakiegoś bootmanagera, albo włącz możliwość wskazania
dysku systemowego np. klawiszem F12 w BIOS-ie.

> I pytanie dalsze (a raczej wcześniejsze), na tym dysku mam
> oryginalnego windowsa XP, da sie go jakoś odpalić zamiast Visty? tak
> teoretycznie.

Nie.

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]