Re: Problem z WiFi (wolne i rwie)

Autor: Araneus Diadematus <warchlak_at_chlewik.pl>
Data: Sun 20 Feb 2011 - 21:21:16 MET

U偶ytkownik "Andrzej Libiszewski" <a.libiszewski@gazeta.usunto.pl>
napisa艂 w wiadomo艣ci news:1nddcyid720hq.5nc4osaphsmb.dlg@40tude.net...
> Dnia Sun, 20 Feb 2011 20:11:10 +0100, Osadnik napisa艂(a):

> Od艂膮cz lew膮 od gniazdka anteny w takim razie :)
>
> A serio, to mo偶e warto, 偶eby si臋 sprz臋towi przyjrza艂 serwis?

My艣l臋, 偶e niekoniecznie. Jako 偶ywo, pasuje mi do opisu propagacji
wielodro偶nej, tzn. sygna艂 (b膮d藕 zak艂贸cenie) idzie wi臋cej, ni偶 jedn膮
drog膮... i na niuansach si臋 wywala - drobne r贸偶nice w cz臋stotliwo艣ci
powoduj膮, 偶e sygna艂 id膮cy d艂u偶s偶膮 drog膮 nak艂ada si臋 na ten id膮cy kr贸tsz膮
i nast臋puje albo wzmocnienie sygna艂u odbieranego/zak艂贸caj膮cego, albo
os艂abienie. Kr贸tkofalowcy u偶ywaj膮cy radia w terenie g贸rzystym znaj膮 to
zjawisko szczeg贸lnie dobrze (1), dochodzi cz臋sto do paradoksalnych
sytuacji, 偶e aby uzyska膰 poprawny odbi贸r korespondenta, trzeba ustawi膰
si臋 w miejscu, gdzie go prawie nie s艂ycha膰, bo tam, gdzie sygna艂 jest
silny, odbi贸r jest niemo偶liwy, bo tak du偶e s膮 zniekszta艂cenia.
Wypraktykowane osobi艣cie...
Mo偶liwe, 偶e sygna艂 Wi-Fi mo偶e albo mie膰 siln膮 konkurencj臋 w postaci
zak艂贸ce艅, albo odbija膰 si臋 od 艣cian, obudowy w kompie, 艣cie偶ek na
p艂ycie, etc. Kt贸ry sygna艂 przewa偶y, ten wygrywa. Sp贸jrzmy czasem na
takie co艣 - antena do telewizora, pr贸bujemy z艂apa膰 dobry obraz, a tu
kicha ("zjawy" znaczy si臋, odbicia), obraz nadaje si臋 do ogl膮dania tylko
wtedy, gdy 艣nieg na nim pada. Popraw臋 mo偶na pr贸bowa膰 osi膮gn膮膰 - im
lepiej b臋dzie dopasowana antena (o to przy Wi-Fi raczej chyba
nienaj艂atwiej (2)), tym sygna艂 po偶膮dany powinien by膰 odporniejszy na
problemy zak艂贸ceniowo-propagacyjne.

(1) Inn膮 spraw膮 jest tzw. sztachetowanie - te偶 wynika z propagacji
wielodro偶nej, jednak w terenie p艂askim, b膮d藕 lekko pag贸rkowatym, nie
jest tak dokuczliwe. Wyst臋puje przy je藕dzie jakim艣 pojazdem (a nawet jak
si臋 piechot膮 idzie), lub z rzadka, przy p艂ywaniu warstwy troposferycznej
atmosfery.

(2) Z艂e dopasowanie anteny nie musi pogorszy膰 jako艣ci transmisji. Czasem
zamiast znieksztalce艅, sygna艂 jedynie s艂abnie, jak antena zbiera nie to,
co trzeba. Trzeba wszak偶e odr贸偶ni膰 t臋 sytuacj臋 od tego, gdy niespasowane
s膮 polaryzacje anten nadawczej i odbiorczej, t艂umienie z tego mo偶e by膰
do艣膰 znaczne. Warto wtedy pr贸bowa膰 ustawi膰 poprawnie swoj膮 anten臋,
niekoniecznie na najsilniejszy, ale g艂贸wnie na najstabilniejszy,
najczytelniejszy sygna艂.

Dopiero jak wszelkie zabiegi nie pomog膮, to serwis...
Pozdrawiam i powodzenia Twojemu Poprzednikowi w Walce, a wszystkim w
pomy艣lnym u偶ywaniu sprzetu :)

--
127.0.0.1   www.facebook.com
127.0.0.1   www.twitter.com