Re: RAID a wolumin dublowany

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Wed 01 Sep 2010 - 00:02:36 MET DST

** MarkPunk <markpunk@poczta.fm> wrote:

> czy lepiej zrobić RAID (mirror) sprzętowy czy wolumin dublowany

Lepiej zrobić RAID1 na dedykowanym kontrolerze (nie fake-RAID). Ale oczywiście
wiąże się to z kosztem zakupu kontrolera z najtańszych 3Ware są całkiem
przyzwoite.

> musze zrobić szybko prosty serwer na server2003 i nie wiem czy warto szukac
> płyty z sprzetową obsługą RAID czy kupić jakąś zwykłą i zrobic wolumenn
> dublowany

Zasadniczo w zasadzie każda serwerowa płyta ma jakąś formę RAID oraz ciężko
jest znaleźć płytę desktopową bez tego. Więc ciężko tu mówić o szukaniu - moim
zdaniem trudniej będzie Ci znaleźć taką bez.

Tylko to wszystko będą z reguły fake/soft-RAID czyli RAID realizowany pośrednio
przez sprzęt i pośrednio przez sterownik storage - czyli przetwarzanie tego nie
jest transparentne dla systemu - realizowane jest przez procesor, a nie
dedykowany procesor kontrolera RAID.

W zasadzie w przypadku sprawdzonych płyt i RAID1 (mirror) to nie robi wielkiej
różnicy.

> które rozwiązanie jest lepsze,

Moim zdaniem dobry dedykowany kontroler.

> szybsze,

Przy RAID1 z dwóch dysków to bez różnicy w praktyce.

> prostsze w ewentualnej naprawie

Moim zdaniem zarówno naprawa wysypanego RAID na dedykowanym kontrolerze,
soft/fake-RAID czy rozwiązaniach implementowanych przez system operacyjny
(wbudowany menadżer woluminów) będzie równie kłopotliwa. No może na plus
menadżera woluminów jest jego uniwersalność/oderwanie od sprzętu ale naprawdę
na takie sytuacje to się ma backup. Jeżeli bawisz się w odzyskiwanie RAID tzn.
że nie robiłeś porządnego backupu i tyle.

Ergo jeżeli się nad tym zastanawiasz to po prostu przemyśl jak wykonujesz
backup.